Hej,

Hur ser lagarna ut för mig som privatperson om jag vill hyra en transformator som skall försörja två större byggnader (400A).

Enligt en uthyrare är detta enbart lagligt att utföra av göteborgsenergi. Är det verkligen så?

Tacksam för svar
BLA
 
Du bör kanske beskriva lite mer i detlaj vad du menar.

Jag antar att du menar att du vill koppla in dig på lite högre spänning än den vanliga 3 fas 400V?
 
Ja precis.

Jag vill koppla in mig på ett nät över 400V.

MVH
BLA
 
Redigerat:
Tror att det där styrs en del av nätägarens regler. Men om du själv skall förbruka effekten ex. i en industri så kan du teckna avtal. Om du däremot skall förse andra, ex. hyresgäster med el så är det olagligt. Endast de registrerade energibolagen får leverera el till andra.
 
Det är till två byggnader (företagsbyggnad) med människor, är det fotfarande energibolagetsregler som gäller då?

Tack
 
Nätbolag har koncession i ett område. Det betyder att de är skyldiga att förse alla med strlm som är uppkopplade, och inga andra får distribuera ström. Detta har staten bestämt.

Så, om du skall bygga transformator och kabel för att sälja ström till någon anan så är det förbjduet. Du får inte sälja ström till grannens sommarstuga heller.
 
Om du på något sätt levererar ström till någon annan så är det olagligt. Om du har det till din egen verksamhet, där människorna antingen är dina anställda eller familjemedlemmar med gemensamt boende så är du "slutkund". Sedan vet jag att det förekommer att man hyr till ett fast pris där elförbrukningen ingår, men i så fall får det inte finnas någon koppling mellan hyran och hur mycket el som förbrukas.

Men oavsett så kan du aldrig koppla in dig utan nätbolagets godkännande, och jag tvivlar på att de levererar mer än 400V om du skall säkra 400A. Såvida du inte har en industri med maskiner som behöver högre spänning (finns motorer som går på 4kV eller ngt. sådant).

Efterssom det är 2 byggnader så kan nätbolaget troligen kräva att du skall ha 2 anslutningspunkter dessutom.

Skall tillägga att jag har ganska ungefärliga kunskaper om distributionsreglerna. Bäst svar får du troligen om helt enkelt frågar nätägaren.
 
Du ska fråga nätägaren om att bli _högspänningskund_ du måste då ansvara för din egen lågspänningsanläggning och ha en elansvarig.

Exakta regler m.m. beror på nätägaren. Men du får vara högspänningskund och ha eget lågspänningsnät om du vill. Samma sak gäller om du har ett flerbostadshus så får du ha ett abonnemang och utforma hyran så elen ingår om du vill. Du får dock aldrig sälja el för vad det är. Det får bara det bolag som har koncession. Du får dock fördela ut dina kostnader för abonnemang och förbrukning på dina hyresgäster. Detta gäller oavsett om du är HSP eller LSP kund hos nätägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.