När man inte förstår måste man fråga

Ståbordet fungerar inte och jag har precis börjat felsöka lite smått. Det verkar som ett vanligt fel är att transformatorn pajar.

Det jag undrar över är att det är ström från transformatorn men efter kanske 10-15 sekunder försvinner den medan det knäpper till lite i transformatorn (eller skall jag skriva spänningsomvandlaren/nätadaptern).

Varför är det så här? Kan jag åtgärda detta eller bör jag klippa kabeln och se om jag kan hitta en ny rackabajsare?

Jag gillar att laga och återanvända men ibland är man inte med på hur saker fungerar.

Öppet elektroniskt kretskort med transformator, kondensatorer och kablage, indikerar felsökning av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transformator med specifikationsetikett och anslutningsstift, möjlig felkälla för ståbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vänta nu. Det verkar som den lilla svarta stickproppen med elektronik genererar 230 volt in i denna grå grej.
Sedan går ledning vidare till två motorer och en styrenheten för att välja höja/sänka.
Jag är fortfarande oklar till varför strömmen bryts efter kort tid och vad all elektronik gör i ”stickproppen”.

Etikett på en LINAK-enhet som visar teknisk information om strömförsörjning och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Jag jobbar vidare.
Jag undrar om jag skall testa att kortsluta själva ”nyckeln”. Skruvmejseln pekar på det ställe där man stoppar in en liten metallplupp (nyare bordsmodeller har inte länge nyckel) och dessa brukar krångla. Vi har säkert fyrtio sådana här bord på jobbet och ibland får man lirka rätt mycket med nyckeln på några bord för att få dem att fungera.
Kanske kan vara lösningen?

När jag petar lite med flukepennan så visar den spänning överallt i alla sladdar (som bryts efter 15 sekunder).

Närbild på en elektronisk enhets insida där en skruvmejsel pekar på nyckelplatsen som omnämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag skulle nog reklamerat bordet. IKEA brukar vara väldigt bra på sånt, speciellt om det är ett vanligt fel.

Spontant skulle jag säga att det låter som att något blir överhettat i adaptern och stänger av. Kortis någonstans?
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Reklamera hade inte gått, det har stått orörligt i säkert fem år och använts som avställningsyta. Bordsskivan hade dessutom börjat trasas sönder vid skruvarna, antagligen hade det lyfts lite för många gånger.

Och för mig var denna lösning bättre, jag tog på mig att köra bordet till återvinning men frågade om det var ok att jag försökte laga det? Svar ja och om jag lyckades kan jag behålla det.

Och se på tusan, kortslutning av "nyckeln" verkar fungera. Jag skall absolut hålla lite koll framöver så det inte är något ytterligare elfel som kan ställa till det, som kortis.

 
Jag skulle fokusera på synkningen mellan de två benen. Jag tror den tycker att de inte riktigt lirar ihop och stänger av. Alla bord har en viss procedur för att kalibrera benen, max i botten eller nåt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Ja det är en klassiker att bordet bara går att köra ned men inte upp. Till slut lärde man sig att man skall köra bordet i botten och ha knappen intryckt (typ 10 sekunder) så kuggarna slirar i läge och sedan går det att köra som vanligt igen. Så var det dock inte med detta bord. Det var helt dött förutom detta med att spänningen dog efter 15 sekunder.

Men jag vet egentligen om min lösning var den rätta. Det fungerar nu i alla fall.
Och jag är glad över att ha ett gratis höj- och sänkbart bord hemma. Har en gammal bordsskiva med patina jag köpte för en femtiolapp på en sådan där återbruksstation som jag kanske skall använda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Testade den gamla bordsskivan jag hade liggande (köpt billigt på återbrukarstation) och den fungerar.
Klämmorna är för att hålla skivan på plats medan jag skruvar fast den.

Bordsskiva fästs med klämmor på arbetsbänk med nätverksutrustning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan avsluta ärendet med att efter jag sänkt bordet i botten för att lättare kunna bära upp det på övervåningen så gick det sedan inte höja mer än ett par cm.
Panik. Svordomar. Nåväl, efter en timmes felsökande hittade jag dessa fyra som tydligen rullat in under motorn och orsakat en snedhet.
Misstänker att den som monterade bordet för tio år sedan hade lagt skruvar till ett annat bord på ett smart ställe (i själva ramen) där de inte skulle försvinna…
Tur man är ihärdig och bra på att tänka ”tänk om”.
Hand håller fyra skruvar med en bordets motor och del av dess ram i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.