Ska köra en pump som tidigare drevs med 500V på 220V mha en transformator. Matningens huvudspänning är alltså 500V.
På en svensktillverkad liten transformator på 500VA står det följande på de fyra plintarna, anger dem i följd med bindestreck mellan: 0-220-0-500
Är inte det tokigt eller tänker jag tokigt?

Jag har gjort det redan och det fungerar, men jag måste bli av med tankefnurran så jag frågar här. :)
 
Man blir ju onekligen lite nyfiken på var du har 500V huvudspänning?
 
Mikael_L
Om det är enfas så tolkar jag det som:
plint 1- nolla 220V
plint 2- fas 220V
plint 3- nolla 500V
plint 4- fas 500V.

Dvs ingen spartrafo utan en fullindad med galvaniskt skild primär och sekundär.

Men det mittersta bindestrecket är ju helt klart förvillande, jag skulle aldrig kopplat in utan att först mätt lite, åtminstone ohmmätt fram lindningarna.

En bild kanske?

Och lite info om var du har 500V ;)


Mattias Jonsson skrev:
På en svensktillverkad liten transformator på 500VA står det följande...
500VA är väl inte så litet. Eller det beror givetvis på vad man jämför med, jag själv är ju van lågeffektelektronik, andra grejar med 10kV distributionstrafos :cool:
 
Redigerat:
500V är en i industrin förekommande spänning, kanske inte jättevanlig men inte ovanlig heller. Finns även 690V inom industrivärlden.
 
Ok, men strunta i det mittersta bindestrecket, det var bara mitt dåliga sätt att skilja plintarna åt.
Två primär och två sekundär. På primär står det 0 och 500, och på sek står det 0 och 220. Detta får jag inte ihop.

Din tolkning följt av mina funderingar:
plint 1- nolla 220V = Ok, samma potential som vad 500 voltens jord?
plint 2- fas 220V = Ok
plint 3- nolla 500V = Vilken nolla? 500 V huvudspänning skrev jag ju, finns ingen nolla men om den funnits skulle fasspänningen varit 280V eller nåt.
plint 4- fas 500V. = Ok, huvudspänning?

Var jag har 500V? På jobbet. :)

Om du är van distrubitionskraft bör du väl hålla med om att allt under kilo eller mega VA är litet...
 
Redigerat:
Svaret var till Mikael_L, men det framgår tydligen inte.
 
hempularen skrev:
Man blir ju onekligen lite nyfiken på var du har 500V huvudspänning?
På en gammal industri. Är inte hempul jag talar om, fast man vet ju aldrig var mitt snattande av pennor tar vägen. En vacker dag kanske jag har en fin gammal 500V transformator på gården. "App app tjejer, de där prylarna funkar inte i detta hus"
 
Mikael_L
Fast att prata om huvudspänning här måste ju bli lite krystat.
Med 4 anslutningsplintar kan det ju aldrig bli någon trefastrafo av den där.

Och att det är 230V fasspänning och 400V huvudspänning eller 289V fasspänning och 500V huvudspänning får ju liksom ingen relation till denna trafo då.

Det måste ju vara enfastrafo detta gäller, med 230V på ena lindningen och 500V på andra. Och det finns alltså ingen huvudspänning, utan bara en fasspänning.
 
Mikael_L skrev:
Fast att prata om huvudspänning här måste ju bli lite krystat.
Med 4 anslutningsplintar kan det ju aldrig bli någon trefastrafo av den där.

Och att det är 230V fasspänning och 400V huvudspänning eller 289V fasspänning och 500V huvudspänning får ju liksom ingen relation till denna trafo då.

Det måste ju vara enfastrafo detta gäller, med 230V på ena lindningen och 500V på andra. Och det finns alltså ingen huvudspänning, utan bara en fasspänning.
Varför är det krystat? Det är ju det som anges! 500V är huvudspänningen i detta nät. Inte fasspänningen, den är nåt annat.
Precis. Enfastrafo. Men varför är den då lindad och märkt som jag skrev? Finns ju ingen nolla då 500V är huvudspänningen...
 
Skriver man 500 och 0 så tror man ju att det räcker med en fas, men så är ju inte fallet. Trafon är ju gjord för ca 290V + 290V och så roten ur å det där, men ni fattar.l. Har jag så fel och otur när jag tänker?
 
Mikael_L
Lindningarna är galvaniskt skiljda, så du har inte kvar någon nolla på sekundärsidan.

Du har bara 500V enfas, och du kan alltså sätta vilken av ledarna som helst som nollreferens. Vare sig matande nät eller trafon bryr sig.

Jämför med isolationstrafon för ett rakapparatuttag.
 
Ja jag förstår till en del, men ändå inte. Tycker det är som att säga att du har 400V enfas, vad är det?

Kan du förklara på ett barns nivå? Jag känner mig verkligen dum i huvudet som inte greppar detta och är elektriker...

Var kommer 500V enfas ifrån ett när det handlar om 500V huvudspänning?
Som att säga att man har 400V enfas i vanliga nätet, vad är det?
 
Redigerat:
Om du mäter upp utgången, vad ger den för utspänning då?
 
Jag tror det är faser vs poler som förvirrar här.

Säg att vi har en apparat som drivs tvåpoligt med 230 V, den har alltså två anslutningar precis som din trafo.
I Sverige driver vi denna med fas och nolla efter vi råkar ha 230 V mellan fas och nolla. Detta kallas ibland enfasig matning, vilket är både rätt och fel, för den är ju tvåpolig.
I Norge driver man denna med två faser eftersom de har huvudspänningen 230 V där. Det blir en tvåfasig matning, och fortfarande tvåpoligt.

Vet inte om detta hjälpte, eller bara ökade förvirringen....

Jag är lite förvirrad över vilken spänning som din pump vill ha, 500 V eller 230 V? Och du vill driva den med 500 eller 230 V?
 
Mikael_L
OK.

Om du tar ut två st fastrådar från en helt vanlig svensk elcentral. Och så drar du in dom i ditt lilla testlabb och undersöker spänningarna där, utan att veta var trådarna är kopplade på.
Då kommer du inte kunna mäta upp något annat än att det ligger 400V 50Hz enfas växelspänning där.
Vare sig du kopplar multimeter eller oscilloskåp eller vad som helst på de två ledarna.

Det går helt enkelt inte att se om denna fasspänning består av en fas->nolla faspänning eller en fas->fas huvudspänning. Det ser nämligen exakt likadant ut.
Du kan välja valfri av de två trådarna och gissa att den är nollan. Sen mäta med oscilloskåpet och se att : ja det blev nog rätt, det blir 50Hz 400V som svänger runt nollan. Men så väljer du den andra ledaren och tänker på den som nollan och mäter med oscilloskåpet, och häftigt, det ser ju likadant ut. :)

Det är bara ifall att du kan få tag i den "riktiga" nollan från elcentralen som en referens som det går att avgöra hur spänningen på dessa två ledare är "konstruerad".
Men i praktiken är spänningen från två faser, utan nolla att se som en 400V enfas.


Ta en 400V VVB.
Den kopplar du mellan två faser i en tvåfasgrupp.
Men beredaren är dock en 400V enfasapparat.

Skulle vi haft ett elnät med 690V huvudspänning och 400V fasspänning skulle beredaren plötsligt kopplas på en fas, mellan fas -> nolla, dvs en enfasapparat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.