HJÄLP!

Installationen av min nya Effectapanna rullar på med ecotec-brännare, 750lites ack-tank och sol. Allt har gått enligt plan tills de bilat upp skorstenen för anslutningen och hittat rör. Tydligen har de på 70-talet lagt i ett kopparrör på 100mm med en krök på vägen i samband med att man bytte till olja som går nerifrån och hela vägen upp.

Installatören tog dit en skorstensrenoveringsfirma som tycker att röret skall bort och så skall den rektangulära pipan renoveras för att få igenom tillräckligt mycket. Installatören berättar att de har installerat pannor på 90 och en gång på ett 80mm-rör, men då har det varit rakare pipor och att anläggningen med 80mm larmar med jämna mellanrum. Han säger att det är upp till mig, det kan fungera, men att han inte tror det.

Skorstenen är ganska exakt tio meter.

Han menar att med en del andra brännare kan man ställa ner effekten till kanske runt 9kW - och jag behöver knappast mer eftersom jag har acktank vilket förmodligen gör att den skulle kunna hålla lägre effekt och köra längre pass istället. Med lägre effekt borde det bli mindre rök/luft som skall ut. Å andra sidan vill man ju hellre ha en ecotec när jag i övrigt har en nästan-automatisk panna...

Man vill ju inte lägga 10 000 + moms som renoveringen skulle kosta. :'( Dessutom borde det ju vara ett plus med röret om det funkar eftersom rökgastemperaturen kan hållas ned. Installatören pratade om en kondensfunktion som krävs om jag skall ha kvar röret och låga temperaturer. Fast en högre temperatur kanske krävs för att få igenom tillräckligt med luft? Å fjärde sidan kommer jag bara att köra brännaren när det inte är varmt ute - vilket ju borde öka hastigheten på luftflödet?

Jag måste bestämma mig ikväll....


____

Effecta pelletspanna 220, Ecotec BioLine 20 brännare, Sfinx Solpaket med 60 heatpipe vacuumrör, 750BBS Ackumulatortank, Laddomat 21.
 
helt fel. är det varms ute får du sämre drag. håller med skorstensrenoveraren. låga rökgastemraturer innebär kondens vilket innebär stort slitage på skorsten och mycket större risk för sot eld. nedanför ser du en bild varför du inte vill ha soteld.
 
  • Skorstensbrand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
no ja, det så våldsamare ut än det var ;). ... står det i underrubriken :).
Om du inte lyder installatörens råd så blir alla dina bekymmer med pannan/brännaren tolkade med det trånga skorstenröret .... svår läge för en kund.
gaia
 
Det jag menade var kombination av hög rökgastemperatur och låg utetemperatur vilket borde skapa bäst skorstenseffekt och högst luftflöde. Tyvärr stämmer det nog att alla problem kommer att kopplas till skorstenen...

Men kan det verkligen vara ett sådant problem om pipan nu är 100mm?
 
peoe skrev:
Det jag menade var kombination av hög rökgastemperatur och låg utetemperatur vilket borde skapa bäst skorstenseffekt och högst luftflöde. Tyvärr stämmer det nog att alla problem kommer att kopplas till skorstenen...

Men kan det verkligen vara ett sådant problem om pipan nu är 100mm?
Det ska inte va nått problem för t.ex ctc ecoflex har 100 mm som rekomederad skorsten för 20 kW..
Har själv en thermia brännare som jag testat köra på 20 kW i sommras o jag har 100 mm pipa på 6,5 meter vilket gick bara fint.. :)

Visst går väl effekten ställa på ecotecen el??

Kommer du att köra med en bivalentshunt mellan acktank o panna??


 
Det låter ju strålande. Jag meddelade installatören att jag tar en vild chansning, att han får montera nåt som hanterar kondensen och att jag kör på skorstenen som den är och i värsta fall märker jag om det skiter sig...

Han hade kollat och man kan tydligen ställa ner ecotec-brännaren till 14Kw med hyfsade värden och då skall det bara gå tycker jag.


Det är bara att hålla tummarna...

Peo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.