Hejsan!

Jag har en smal stengång som binder ihop två gräsytor. Min gardena sileno life 750 har ibland problem att ta sig igenom denna gång som ändå erbjuder 30 cm utrymme till begränsningskabeln på båda sidor guidekabeln. Eftersom den ju alltid kör på vänster sida kabeln (mot laddstationen) så borde man väl kunna lägga guidekabeln med tex 50 cm på vänstersidan och bara 10 cm utrymme på högersidan? Eller stör kablarna ut varandra när dom hamnar för nära, därav minimumet på 30 cm oavsett sida?

Jag skulle kunna testa, men då de ligger under plattor är det aningen besvärligt.
 
Ja, det går att tumma på avstånden. Att gå från 30 till 10 är kanske väl mycket (jag vet inte, har inte provat just det), men men flytta 10–15 cm skulle jag lätt våga flytta.
 
Flanken Flanken skrev:
Hejsan!

Jag har en smal stengång som binder ihop två gräsytor. Min gardena sileno life 750 har ibland problem att ta sig igenom denna gång som ändå erbjuder 30 cm utrymme till begränsningskabeln på båda sidor guidekabeln. Eftersom den ju alltid kör på vänster sida kabeln (mot laddstationen) så borde man väl kunna lägga guidekabeln med tex 50 cm på vänstersidan och bara 10 cm utrymme på högersidan? Eller stör kablarna ut varandra när dom hamnar för nära, därav minimumet på 30 cm oavsett sida?

Jag skulle kunna testa, men då de ligger under plattor är det aningen besvärligt.
20 cm mellan guide- och resp gränskabel har jag testat utan problem.

Tror mig ha sett att det kan krångla om kablarna ligger under 5 cm betongplattor OCH att klipparen där följer vid sidan om guidekabeln. Gissar att signalen blir väldigt svag då.
Detta avhjälpte jag genom att lägga vänster gränskabel 20 -30 cm från guiden c:a 1 meter utanför passagen (i bägge ändar), vilket får klipparen att gränsla guiden innan den går in i passagen. Om guiden i passagen då har 20 cm till gränskablarna så fortsätter den att gränsla guiden.

(Detta fick jag att fungera bra, men gav sedan upp och gick över till biyta (= bära klipparen) i stället pga att den ibland lyckades slinka in i passagen, trots sinnrika "infartshinder" i bägge ändar).
 
Har också knappt 20 cm mellan guide och hö gränskabel (sett mot laddstationen) på en lång stengång. Det fungerar bra hittills, men har bara haft den delen av klippområdet igång en dryg vecka. Den har än så länge inte tagit sig in på gången av misstag, men har för säkerhets skull även spärrat det området på ”LONA-kartan”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.