Hej. Första gången som jag ställer en fråga. Hoppas att ni finner lite råd å tips och kanske svar

Ska köpa virke av någon som säljer ( blivit kvar efter att de byggt klart). Grejerna ska ha legat under tak bort från regn osv. De skriver att det är ’Tryckimpregnerad som mörknat’
Vad kan detta betyda. Är sugen på att köpa men är lite ute i det mörka och vilda.
 
Att det "mörknat" förbryllar mig lite. Jag har också fått tryckt virke över men det har inte blivit speciellt mörkt av att ligga skyddat.
Är det mycket billigare än att köpa nytt?
 
22x95x3600
Totalt 13kvm virke för 700kr.
 
Om det är värt priset beror på helt hur de ser ut. Man kan ju köpa nytt för ca 1500kr...
 
Är underlaget till trallen redan byggd? I annat fall så hade jag konstruerat för kraftigare trall än 22x95. Eftersom man sparar en del på stödreglar med kraftigare trallvirke så blir inte prisskillnaden så stor.
Jag byggde nu senast med 34x145, det blir suveränt stadigt.
 
Det låter rimligt att köra med lite kraftigare virke. Inget är byggt än. Ska dra igång om en vecka. Men 34x145 var det till underlaget?
 
F frollic123 skrev:
Om det är värt priset beror på helt hur de ser ut. Man kan ju köpa nytt för ca 1500kr...
Kanske är värt att köpa nya. Blir för långt att åka och bedöma om virket är bra att använda. Tack for dina klocka ord
 
8 8ongz skrev:
Men 34x145 var det till underlaget?
Nej 34x145 är dimensionen på trallvirket.
 
Jaha. Då hänger jag med. Men till själva underlaget?
 
8 8ongz skrev:
Jaha. Då hänger jag med. Men till själva underlaget?
Underlaget beror på va du ska bygga för något, tralldäck eller ett tralldäck med tak eller fristående. Hur stort ska det vara osv osv.
Finns en del saker att väga in så att man får rätt virke :D
 
Gammal stenplattläggning med cykel och blompotta, planerad för ominstallation till trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ser det ut så här. Min tanke är att få bort alla stenar, lägga duk och sedan börja med trall. Blir inget
 
....blir tralldäck utan tak. Vet ej om det är fristående eller inte
 
8 8ongz skrev:
[bild]

Idag ser det ut så här. Min tanke är att få bort alla stenar, lägga duk och sedan börja med trall. Blir inget
Kör tralldäcket direkt på plattorna. Lägg distansklossar så att virket inte ligger direkt mot plattorna
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Exakt! Låt plattorna ligga kvar och regla upp ovanpå. Det finns en risk att ogräs får fäste mellan plattorna och på sikt kommer upp i skarvarna i trallen, för att undvika det kan du täcka plattorna med ogräsduk. Precis som pappa säger är det klokt att lägga något mellan reglar och plattor, ett alternativ skulle kunna vara pallningsbrickor i plast. De ruttnar garanterat inte och finns i olika höjder om du behöver finjustera. Man kan också tänka sig att lägga bitar av syllpapp, de går att lägga i flera lager om man behöver.
Ovanpå det kan du ställa reglar 45x95 och sedan trall på det. Klenare dimensioner har normalt sämre klassning och bör inte ligga marknära.
Använder du 34x145 trall så kan du regla c/c 800mm och ändå få det stadigt. Min erfarenhet är att 34mm trall ofta är rakare och finare än tunnare dimensioner.
Det där kommer att bli fint!
 
  • Gilla
8ongz
  • Laddar…
:strong::beer: Kungligt! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.