Nu är det "bara" trallen kvar. Ramverket består av bärlinor och reglar, som brukligt.
När jag nu lagt ut en del trallvirke för att se hur det blir med skarvar osv, blir jag osäker på hur jag ska göra...

Att det ska skruvas i reglarna vet jag, men hur gör man när man ska lägga nästa bräda på längden, så att säga? Det blir trångt att få in 4 trallskruvar i en 45-regel, och dessutom känns det som att träet i trallen lätt kan trasas upp av det där, när skruven hamnar så långt ut på brädan...? Men jag kan inte se några alternativ...?!


En annan fråga är hur ni andra brukar lägga skarvarna? Jag tänkte förskjuta varannan bräda en halv längd, så att skruvraderna förvisso syns, men blir på varannan bräda. Alternativt förskjuta en tredjdedel, så man får mer mellanrum, och tre skruvrader per brädlängd... Eller till och med en fjärdedel?
Idéer?

Klicka och titta gärna på bilderna för illustration av hur jag tänkt...
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte min skruvar ca 20 mm från skarven, förborrade och drog skruven lite snett så att den inte hamnade i "kanten" på underliggande regel. Visst det har spruckit litegrann på en del bräder men det är nog oundvikligt när man sätter skruven så nära kanten. Utan borrning så hade nog samtliga brädor vid skarvar spruckit.......

Det ser mycket snyggare ut om du förskjuter skarvarna så mycket som möjligt, tycker iallafall jag.
 
Förskjut skarvarna och skråa in skruvarna, ju torrare trallen är ju mer måste du skråa, alternativt förborra.
Vi hade vissa trall som var helt torra och då fick jag skråa i 45graders vinkel för att det inte skulle spricka.
 
Förborra och skråskruva minst 20 mm från änden.
 
Jag har just satt mina trall, jag "skårskruvade" mina skruvar ca 2-2.5 cm från kanten, lite pill var det.
Jag lade mitt golv "flytande", dvs jag lade en hel bräda först, fyllde på med brädor till kanten och sågade vid kanten, sedan använde jag den brädan till nästa rad. Blir slumpvisa kanter då.

En arbetskollega beskrev hur man skulle göra om man vill ha perfekta skarvar, då ska man ta 2 45*45 reglar och skruva fast dem i golvreglarna, sedan skruvar man så man hamnar i dem. Problemet är att om man lägger trallen "flytande" får man sätta reglar på alla reglar...Hoppas det inte blev för rörigt....
 
Tack för alla svar!

Tanken på extra regel var inte så dum, om än jobbig, och i mitt fall lite dyr (120 kvm)... Men, jag ska titta och tänka lite till, så får vi se...

Tack!
 
Finns speciella skruvar för ändarna kan nämnas. Har inte testat dem, men de skall enligt tillverkarna vara konstruerade för att undvika sprickor.
 
Kan du inte gera in trallen. Jag menar att du kapar ändarna lite snett sen skruvar du trallskruven snett så att det fäster i båda brädorna. Svårt att förklara. Tycker att det blir snyggare än att lägga kant i kant dessutom spar man lite skruv om man nu ska snåla. :) Jag håller med om att det är snyggast om man förskjuter skarvarna. /Linda
 
Hmm.... man ska inte krångla till detta. Man har i alla tider skarvat trall som på bilden på en 45mm regel. Det är oftast bara att skruva och känner man sig osäker kan man förborra med en liten skruv. Skruva snett, inte rakt ner.

Grabber har skruv för sprickfritt montage men det behövs inte.

Förskjut skarvarna en bjälke. Låt kortaste trallbrädan räcka över TRE reglar för att undvika svikt (en trallb som bara har två upplagspunkter sviktar).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.