Hej,

Vill byta trägolv i uterum, det är slitet och fult.

Idag:
Cementplattor i botten (troligen makadam/grus under).
Uppreglat golv 45 mm tryckt, sedan 22x95 tryckt trallvirke, med ca 4 mm mellanrum.
Ser ej fuktskadat eller mögligt ut, och nu i sommar åtminstone torrt och fint.
Uterumsväggar står på plattorna.
Uterummet är enkelglas-partier i västerläge, enkelglas fönster+trävägg i söder (delvis ruttet då kondens från fönstren runnit ner i träet, men det är nästa problem), trävägg i norr, teglat trähus (70-tal) i öster. Träväggarna i uterummet isolerade (utan fuktspärr, klädsel+ca 70 mm isolering).
Tak 16 mm kanalplast. Två större (ca 200 mm) ventiler diagonalt.

Kan tilläggas att det blir oerhört fuktigt höst-vinter-vår, t.o.m. om glasdörr står lite öppen.

Har någon gång i forumet hittat förslaget att isolera under trallen för att få mindre fukt.
Har också läst att man ej bör ha tryckt i uterum då det avger ohälsosamma ångor.
Har också någon gång lagt plastduk på del av golvet och konstaterat att denna blir väldigt fuktig på undersidan, vilket jag som glad amatör tolkar som att eventuellt kan fukt (kondens) komma underifrån.

Så till mina frågor:
Vill ha trallgolv även framöver, och vill även gärna komma åt fuktproblemet om det eventuellt kommer från golvkonstruktionen.

1. Kan jag behålla 45 mm reglarna i golvet, trots att de är tryckta (hälsofara?)?

2. Ska jag ha tryckt trall eller icke tryckt trall (finns det otryckimpregnerad trall?)?

3. Ska jag isolera utrymmet mellan golvreglarna, t.ex. med cellplast (utifrån fuktproblemet)?

4. Ska jag ha fuktspärr under trallen (utifrån fuktproblemet), typ åldersbeständig plast? Behövs det i så fall ventilation under fuktspärren? Kan plasten ligga mellan reglarna och trallen?

5. Med vilket mellanrum lägger jag nya trall, Timell sa i något program att "de går att lägga kloss, de krymper när de torkar"

Tacksam för kloka svar
MVH
Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.