Ja förutsättningarna är att befintlig altan ca 6,5x2,5m är lagd m trallen vinkelrät mot husväggen.

Denna altan skall nu bytas trall på och hänga ihop med ett nytt däck på ca 6,5x6m (som ev. blir ett trappsteg längre ned)

Tänkte först göra om hela konstruktionen, och ha trallen parallellt m väggen men då befintligt bjälklag var bra så behåller jag ju helst det.

Frågan är om det blir snyggt att ha trallen på nya däcket vinkelrät mot "befintlig" trall?

Och hur man gör en sådan övergång snyggt, trappsteg?, mellanbräda?? förslag mottages tacksamt.

I====IIIIIIII
I====IIIIIIII
I====IIIIIIII
I====IIIIIIII
I====IIIIIIII
bef trall, ny trall..
 
J
Trappsteg hade jag gjort.

Känns som det delar av lite snyggare.
 
Ja det lutar åt trappsteg , tänker mig att man lägger en rambräda tvärs för att slippa se ändträt, men ska man ha den liggande med ett litet överhäng för trappan och köra samma bredd (120) eller gå ned på en 95 eller klyva kanske? Antar att man måste dra en stödläkt eller en extra regel för att få till det om man kör fullbredd på rambrädan eller...?
 
Såg nu när jag läste på petersprojekt att man skall ha en distans mellan "dubbelreglarna" för att få till rambrädan snyggt och så får det bli, verkar som 60mm blir bra för en 120 bräda.

Inga fler kommentarer på att ha trall åt "olika håll"? Har nu bestämt att det blir ett trappsteg mellan gammal och ny altan men överväger forfarande åt vilket håll allt skall vara..?

Kan ju säga att det inte verkar vara så stort jobb att "lägga om" det gamla bjälklaget och då skulle ju all trall gå parallellt m hus

Mått nu 7,1 x 5,6m skall man korta till 5,2 (eller 5,4 om det finns) för att slippa skarva golvbjälkarna (45*145) eller är det bara att köra på? Hur mycket merjobb är det att skarva?

Hoppas nån har nån synpunkt att bidra med snabbt, idag skall spaden i marken..
 
Jag skulle nog korta ner till 5,4 för att slippa skarva. Men kolla först med brädgården att dom har 5,40-längder. Så här års är det inte alltid helt lätt att hitta full-längder...
 
Trall vinkelrätt mot varandra är det inget fel på - det är ändträ som är trist, så undvik synligt sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.