Hösten 2017 och försommaren 2018 la jag trall och kan konstatera att efter den varma torra sommaren så har
1. Många brädor brädorna skålat sig ordentligt
2. De rör sig upp o ner när jag går på golvet eftersom kanterna sticker upp (kanterna får det mesta av vikten pga punkt 1)

Trallen är från Byggmax 28x145 och skruvad med rostfri skruv (A2). Trallen var väldigt blöt av impregnering när den lades, det pressades ut vätska vid så gott som varje skruv. Vi la "fina sidan upp", alltså inte glad eller sur gubbe. De flesta brädorna hade en ful sida så det var inte mycket att välja på.

Lite ytterligare info:
Jag gjorde en mall för var jag skulle sätta skruven och det råkade bli 28mm från varje kant - jag ser att på andra sidan huset där hantverkare la trallen så är det lite mindre, varierar ungefär mellan 18-22mm.

Frågor:
* Hur sätter ni skruven? Närmre kanterna än jag gjort?
* Finns det nåt bra sätt att få trallen att inte röra sig - skulle det t.ex. funka att slipa så att det blir plant (utan uppstickande kanter)?
* Hade det hjälpt att sätta skruven närmre kanterna eller hade träet skålat sig ändå och dragit av skruven (eller skruven grävt sig genom brädan kanske)?
 
A
Svårt det där. Skruvarna närmare kanterna ökar risken för sprickor eller att skruvarna går av. Tror inte att det hjälper att slipa ner trallen. Någon med erfarenhet av det på forumet? Så bred trall hade kanske lämpat sig bättre med 34 eller 45mm tjocklek.
 
Har du köpt dålig skruv så kan de ha gått av under vintern. Så har jag det på baksidan.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du köpt dålig skruv så kan de ha gått av under vintern. Så har jag det på baksidan.
Det är HECO 4.2x55 Rostfri A2, jag tror inte att de är allt för dåliga. Jag är medveten om att det skiljer mellan rostfria och de som bara har korrosionsskydd, men rostiga skruvskallar är så ... fult, hantverkarna använde ”guldskruv” men de är rostiga efter 3-4 år. Jag bor på västkusten ett par km från havet och det blåser omkring en hel del salt här ibland så rostfritt känns rätt...

Riktigt kalla vintrar har jag hört enstaka ”pistolskott” från trädäcket, jag antar att det är skruvar som dragits av.
 
P Prosit skrev:
Riktigt kalla vintrar har jag hört enstaka ”pistolskott” från trädäcket, jag antar att det är skruvar som dragits av.
Jag tror att det även kan vara isen mellan trallen som släpper. På min framsida smäller det hela tiden på vintern och där har jag aldrig sett en trasig skruv.
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
En tanke - de här skruvsystemen där man drar i skruven i kanten för att undvika synliga skruvskallar, skulle edet kunna hjälpa mig? T.ex. https://www.heco.se/deckingtool

Det blir så klart en besvärlig lösning att dra dit såna skruv efter att ha skruvat trallen på vanligt vis först, och det är nog tveksamt om jag kan tvinga ner den trall som skålat sig, men kanske kan jag hålla den fast så att den inte rör sig i kanterna och sen slipa några mm så att det blir plant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.