Hej.
Har en utomhuspool på 8 x 4m. Tänker på att vintertid kunna bygga över den med ett tralldäck eller något annat.
Meningen är att det ska kunna hålla för att gå på.
Tanken är att lägga reglar över och bygga med trätrall, men även andra förslag är välkomna.

Vad är det för mått, material och avstånd på reglar mm som gäller här? Kanske någon sitter på en ritning över ett sådant här projekt? Aluminium eller träreglar?

En ide är att på sommaren lyfta bort däcket till andra sidan tyrädgården för att där fungera som uteplats...kanske.

vänliga hälsningar
Martin
 
4m spännvidd... det låter svajigt. Ska du även ha vinterplåtar?

Även om du spikade ihop något så behövs det nog göras i sektioner, det kommer att bli tungt.

Kanske 115mm vinterplåtar med en tunn trall på kanske kunde funka..
 
Jag har en presenning som jag brukar lägga över, så vinterplåtar behövs inte.
Du har nog rätt i att man får göra det i sektioner. Det spelar mig ingen roll.
Det gör i heller inget om det hela blir lite högre än pooldäcket. (som också är i trall)
 
spontant känns det som om vinterplåtar med trall på är det bästa. då får du dubbel funktion. Att spänna över 195mm bärlinor cc60 låter svajigt och högt.
Lite beror kanske på vilken snözon du bor i
 
Men vinterplåtar håller väl inte att gå på? Jag tänkte mer på att lägga balkar på tvären och klä med trall? Funkar kanske inte?
 
En plåt med 115mm profil ska väl klara 4 m spann i större delen av Sverige.

kolla tex på lindab.se, dom har vet jag inklusive hållfastighetstabeller (snö och gångbarhet).
 
Jag har skickat Lindab ett mail. Får se vad dom säger. Hmm.. börjar undra om det är genomförbart. Kanske man ska bygga som ett slags snedtak eller på annat sätt i stället?
 
hmmmm, täcker du bara poolen med en presenning på vintern? Är den tömd eller är hela området inhägnat, låter som ur säkerhetssynpunkt att en presenning inte är tillräckligt.
 
Jag har högt staket runt trädgården och extra grind från gatusidan. Allt enlig gällande regler, men visst jag håller med. det borde vara mer. Poolen är ju bara tömd en del. Rent praktiskt har det funkat med presenning i 2 år, då jag har en pump i mitten som går i gång vid en viss vattenhöjd.

Jag fick svar från lindab och bara profilerna skulle gå på ca 6.500:- Tror jag får hitta på något annat kanske..
 
mrmartin skrev:
Jag har högt staket runt trädgården och extra grind från gatusidan. Allt enlig gällande regler, men visst jag håller med. det borde vara mer. Poolen är ju bara tömd en del. Rent praktiskt har det funkat med presenning i 2 år, då jag har en pump i mitten som går i gång vid en viss vattenhöjd.

Jag fick svar från lindab och bara profilerna skulle gå på ca 6.500:- Tror jag får hitta på något annat kanske..[/QUOTE

ok, då förstår jag, funderar själv på pool så då är ju såklart vintertäckning viktigt, men nu ska jag inte gå mer OT i din tråd...
 
Visst skulle det fungera med att bygga sektioner med trall, som sedan får sammanfogas på något sätt. Tryckimpregnerat virke i kraftigare dimension är dock inte särskilt billigt heller, så bara reglar (45x195 på ex CC30) hamnar nästan i paritet med vad Lindab skulle ha för profilerna.
 
grejen är att hitta begagnat alt andrasorteringsprofiler. Övertygad om att det blir både starkare o billigare än tryckt virke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.