Hej

Ett mycket enkelt projekt som jag nu lägger tid på att göra rätt annars blir det att .... "Varför gjorde jag inte si och så.."

Planerar att lägga trall på mark och håller nu på att planera markförberedelse och virkesåtgång. Mestadels består underlaget att betongplattor och den yta som är jord bör jag tydligen gräva bort runt 10 cm och därefter lägga geotexduk och singel över för dräneringens skull. Då är det väl lika bra att lägga geotexduk över hela ytan med plattor för att det skall väga mellan trallen. Därefter tjärpappbitar som jag lägger träbitar för att väga av regelverket. Skruvar, dimensioner och design är i princip klart, men det är det där med geotextväven...

Fann denna film och undrar varför de lägger sand under hela kontruktionen?
 
Jag bara undrar om man kan väga av regelverket med trä....jag använder sten???
 
Du kan väga av med vad som helst så länge det blir stabilt. Fördelen med sten är att den inte ruttnar av markfukten
 
Hej

Ja, men jag lägger isolering inunder mot fukten. Det är därför jag blev förvånad när jag tittar på videon här ovan att de fyller utrymmet med sand
.
 
Geotex duken fyller ingen funktion så den behövs inte. Så länge det är mörkt och du tar bort med sånt som binder fukt (jord) växer det inte och reglarna hålls torra. En del förordar att täta med tjärpapp/syllisolering mellan reglarna och plattorna men jag är inte säker på att det är nödvändigt egentligen
 
Tack för svaret. Men vad fyller sanden för funktion i filmen ovan, kanske nämner speakern. Kan ni kolla, är döv som jag har inte en chans utan undertext....
 
H HCX skrev:
Tack för svaret. Men vad fyller sanden för funktion i filmen ovan, kanske nämner speakern. Kan ni kolla, är döv som jag har inte en chans utan undertext....
Dom säger:
Fyll på med sand för att fixera underslagets läge
 
Tack för det. :)
 
Jag har lagt geoduk under hela altanen främst för att säkerställa att det inte växer upp en massa växtligeheter. Annars använder man ju tjockare geoduk för att material inte ska blanda sig,
 
En flytande trall på betongplattor kan ju röra sig med att marken fryser. Har man tur blir det inte märkbart. (har en sån altan med reglar på plattor som ligger i sand och har aldrig märkt av att den skulle röras sig.) Annars är ju tipset att gräva/borra frostfritt djup och ställa/gjuta plint.
 
Efter att inte haft koll på mer än att det skulle vara impregnerat virke, lärde jag mig lite om skruv, dimensioner och konstruktion. Den milda hösten gjorde sitt, nu inväntar jag våren och då skall utemöblerna från -59 ersättas.
 
  • Nylagt impregnerat trätrall med ett äldre, mörkt trädgårdsbord och fyra stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.