Hej! Håller på med en altan där vi valt att dela upp trallen i sektioner med en tvärgående fris som delar av det. Ytan är ca 66m2 att lägga och igår lades en sektion a 12m2 och avslutades med en fris, se bild.

Idag när jag ger mig på att lägga sektionen efter föregående märker jag snabbt hur det tandar iväg mellan sektionerna, alltså längsgående livar inte trallen.
Mätte bredden på trallen jag la igår (28x120) och det var få som var under 124mm, den jag försökte lägga låg mestadels kring 119-122mm.
springan mellan trallen var igår toppen på tummstocken och idag får man inte i mellan den.
All trall har legat ute lika länge, staplat i en bunt, och det har regnat på trallen som lades igår.
Stor förvirring uppstår hur man går vidare, om man hädanefter måste lägga all trall i en stöt för att undvika detta, samt hur man kan lägga trallen mot den redan lagda för att "ljuga" ihop det. Altan under konstruktion med nylagd trallsektion nära en röd byggnad, trall och verktyg syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
W Wpp skrev:
Hej! Håller på med en altan där vi valt att dela upp trallen i sektioner med en tvärgående fris som delar av det. Ytan är ca 66m2 att lägga och igår lades en sektion a 12m2 och avslutades med en fris, se bild.

Idag när jag ger mig på att lägga sektionen efter föregående märker jag snabbt hur det tandar iväg mellan sektionerna, alltså längsgående livar inte trallen.
Mätte bredden på trallen jag la igår (28x120) och det var få som var under 124mm, den jag försökte lägga låg mestadels kring 119-122mm.
springan mellan trallen var igår toppen på tummstocken och idag får man inte i mellan den.
All trall har legat ute lika länge, staplat i en bunt, och det har regnat på trallen som lades igår.
Stor förvirring uppstår hur man går vidare, om man hädanefter måste lägga all trall i en stöt för att undvika detta, samt hur man kan lägga trallen mot den redan lagda för att "ljuga" ihop det. [bild]
Hur gjorde du? Har nämligen samma problem...
 
Man lägger rekommenderat avstånd , inte imellan utan kant till kant så alla trall får samma varvet runt altanen.
Dvs från kant till kant på nästa trall. Exempelvis 152+152+152 osv.
Då blir man oberoende av variationer i bredd pga olika fuktighet i trallen, och det blir RAKT.
Mer jobb att mäta hela tiden men resultatet blir perfekt när all trall livar.
En del tycker det blir för stora springor när man gör såhär, bara så du vet och kan bedöma den biten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.