Hej,
Jag har ett litet ”dike” mellan trätrallen och gräsmattan, nu har jag tänkt att lägga en smal stenkant mellan trallen och gräsmattan. Stenarna ska ligga i samma höjd som trallen. Behöver jag skydda trallen på något sätt mot fukt som kommer från stenarna?
Tänkte olja in altanen lite extra….
 
  • Trädäck med grå kantsten, trädgård, staket och gräs i bakgrunden. Sliten ytbehandling, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från och från, det är väl snarare risk att fukt blir stående mellan sten och trä, men den risken är nog liten.

Antar dock att du inte har tryckimpregnerat virke som trall, eftersom du tänker olja den? I så fall bör du täta ändarna oavsett vilket.
 
  • Gilla
Svempahus
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Från och från, det är väl snarare risk att fukt blir stående mellan sten och trä, men den risken är nog liten.

Antar dock att du inte har tryckimpregnerat virke som trall, eftersom du tänker olja den? I så fall bör du täta ändarna oavsett vilket.
Jag har inte byggt trallen, men den borde vara av tryckimpregnerat. Tänkte att trallen blir bättre skyddad av att oljas in.
 
S Svempahus skrev:
Jag har inte byggt trallen, men den borde vara av tryckimpregnerat. Tänkte att trallen blir bättre skyddad av att oljas in.
Tryckt virke ska inte oljas. Det är redan mättat med impregneringskemikalier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.