Vi har en spång som leder upp till vår fjällstuga, nerifrån vägen.

Som ni ser så har den sett sina bättre dagar, så dags att byta ut den.
(Bilderna är dessutom några år gamla.)

Tänker att den har hållt i 20-30 år, så kör "liknande", men vill förbättra konstruktionen lite (idag känns den som ett ihopplock lite)


Totallängden är idag ca 14-15 meter, men tänkt förlänga den lite.

Underlaget under all beväxtlighet är "stora stenar", nästan som sprängsten men naturligt.

Det jag tänker är att man gör en liknande konstruktion som idag, men bättre "ben" / stöttor (och flera).
Idag är de ju byggda av själva trallvirket, men jag tänker mig att man gör dem av 45x70, det borde väl fungera?


Trappan tänker jag att man vill förlänga lite. Här måste ju enklast vara att köpa färdiga Vangstycken och kapa till till rätt längd på plats?
Eller ska man försöka sig på att bygga en egen? Hur svårt är det egentligen?

Börjar man trappan nerifrån och upp, eller bygger man plattformen och sedan trappan?
(Plattformen skall breddas lite)

Hur fäster man trappan i nederkant ? Idag är det som en "stenkista", ska man köra något liknande?

Gällande "trallen"
Ska man köra vanligt 28x120 virke, eller har man någon större fördel att köra 28x145?
(Idag tror jag det är 22x95, men det känns onödigt "klent")
Eller ska man köra riktigt grovt och gå upp till 34x145?
Andra bra tankar gällande detta projekt?

Utsliten träspång genom grön vegetation, omgiven av träd och stenar, leder upp till en stuga från en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten träspång som leder upp till en stuga i fjällmiljö, delvis övervuxen med vegetation, fotograferad från början av stigen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smal spång av trä leder genom grönska upp till en byggnad, med ojämna, slitna brädor och trappsteg som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träspång som leder genom grönskande skog, delvis förfallen och i behov av renovering. Solsken och omgivande träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten trappa och plattform av trä som leder upp till en fjällstuga, omgiven av vegetation och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten spång med trappsteg som leder upp till en fjällstuga, omgiven av grönskande vegetation alá några år gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
Den ser ut att vara i bra skick. Byt ut det ruttna/trasiga och räta upp det snea.
 
P Porsibygg skrev:
Den ser ut att vara i bra skick. Byt ut det ruttna/trasiga och räta upp det snea.
Bilden är ett par år gammal och den var då i sämre skick än bilden anger.

Ska man få det vettigt är det tyvärr bara börja om...

/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Bilden är ett par år gammal och den var då i sämre skick än bilden anger.

Ska man få det vettigt är det tyvärr bara börja om...

/Jocce
Då hade jag rivit bort det och iaf satt trappa/trappsteg på första delen. Såg ganska rinky-dink med den delen.
 
P Porsibygg skrev:
Då hade jag rivit bort det och iaf satt trappa/trappsteg på första delen. Såg ganska rinky-dink med den delen.
Ja, som sagt blir att riva och bygga nytt och förbättra t.ex. trappan som är smått livsfarlig på vintern...


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.