D
Finns det något minsta avstånd som man bör ha mellan ett plåttak och ovanpåliggande trall (t.ex. för att lufta taket eller vad det nu kan finnas för orsaker)? Räcker det med att ha en vanlig 28mm trallbräda som reglar under trallen eller bör man ha något kraftigare, typ 45mm? Reglarna är alltså bara för att ha något som håller ihop tralldäcket och ger ett avstånd till plåttaket. Reglarna ligger direkt mot bärande plåttak så de behöver inte dimensioneras för att tåla någon last.
 
Huvudsaken är ju att vatten som regnar ner på taket (och trallen) kan rinna vidare. D.v.s. du vill inte ha vatten stående någonstans! Sedan är det ju bra med en liten luftspalt så att det kan blåsa in lite luft för att torka upp virket efter ett rejält regn.

28 mm torde räcka för detta syfte.

Personligen brukar jag dock vilja ha mer trä att dra fast trallskruven i, än 28 mm.
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Huvudsaken är ju att vatten som regnar ner på taket (och trallen) kan rinna vidare. D.v.s. du vill inte ha vatten stående någonstans! Sedan är det ju bra med en liten luftspalt så att det kan blåsa in lite luft för att torka upp virket efter ett rejält regn.

28 mm torde räcka för detta syfte.

Personligen brukar jag dock vilja ha mer trä att dra fast trallskruven i, än 28 mm.
Håller med detta inlägg, tänk dock på att hellre för mycket luftspalt än för lite.

Jag har sett enorma skador på plåttak där vatten och fukt fått ligga kvar. Tog drygt ett år. Fick bryta upp trallen och slipa och rostskydda 50-60% av taket. Dock var det stora ytor där dom som byggt kan ha skadat ytan så det gäller nog inte riktigt dig. Men det låg även massa sågspån som höll fukten. Kan vara bra att veta och tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.