Ska byta ut trallen som legat sen slutet på 70-talet men är lite osäker vad som är bäst. Under trallen finns ett nästan helt plant tak med falsad plåt. Har hört att tryckimpregnerat virke direkt mot plåt inte är bra? Ska man tex häfta någon papp eller liknande mellan reglar och plåt?
Nuvarande trall är 22x95 och reglarna under ca 37mm höga. Tänkte göra det nya med 28x120 och under 45x95 eller 34x95. Balkongen är 5600x2500 och är nu uppdelat i tre sektioner enligt dom röda strecken. Är det bästa att göra det nya likadant.
Tar tacksamt emot tips och synpunkter hur jag ska göra.
 
  • Sliten trall på en balkong uppdelad i tre sektioner med röda markeringar, omgiven av gräs och ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ett skäl till att du vill göra trallen högre?
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag gissar på att nuvarande konstruktion är uppdelad för att det ska bli hanterbart att lyfta upp den om någon tappat en femhundralapp mellan trallbrädorna, eller om man bara vill sopa bort skräp under.
Annars ser jag inget som talar emot att bygga allt i ett paket.

Ang. Underlägg så skulle jag eventuellt försöka lägga något emellan punktvis.
Dels för att skydda plåten lite från skav, men också för att få lite luft mellan reglarna och plåten.
Vilken färdig produkt det finns för detta har jag dålig koll på, jag tänker mig 4-5mm tjocka gummikuddar på 50mm i diameter.
Edit: ...som alltså sprids ut lite jämnt under reglarna.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Finns det ett skäl till att du vill göra trallen högre?
Finns inget skäl till att göra trallen högre.
Tittar jag hur det ser ut vid dörren så är befintlig höjd bra. Befintlig konstruktion är 60mm hög och använder jag 28 mm trall och 34 mm brädor mot plåten så blir det ungefär samma.
Hur hade du gjort?
 
  • Trätrall framför en dörrtröskel, visar höjd och anslutning till dörren för att diskutera konstruktionshöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag reagerade på 28+45, 28×34 blir antagligen ingen märkbar skillnad. Vi bytte dörrar på balkongen och helt plötsligt fick inte befintligt golv plats och jag tycker det vore synd om fler råkar ut för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.