Jag håller på planera mitt trall bygge och det som ställer till det är längden 6,3m så på min ritning så har jag lagt in en fris i mitten. Hade tänkt 3.6m längder då har man möjlighet att kapa kanterna. Har ni något förslag till bättre layout på trallen? Tänkte beställa hem från beijer bygg är Trall premium 28x120 värt den extra kostnaden? Vad händer om man inte blir nöjd med virket som blir hemlevererat? Givetvis finns ju en viss
tolerans är ju levande material och man bör väl beställa hem +10%.
3D-ritning av en trall med måtten 6301 mm x 3000 mm, där en fris har lagts till i mitten. Rutnät och mått för olika sektioner är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur långt är det i andra riktningen, dvs 6,3 * x m?
 
  • Gilla
Piggek
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur långt är det i andra riktningen, dvs 6,3 * x m?
6,3x3
Har fått för mig att det är snyggare lägga trallen längs den längre sidan
 
Jo, det finns alltid "tycke/smak" men jag hade lagt åt andra hållet
Bild på när vi lägger ett däck med trall uitfrån det.
Trädäck under pågående byggnation utanför ett rött hus, lagt med brädor i en riktning, medan den nedre delen fortfarande är ofärdig.
 
  • Gilla
Nicamo och 2 till
  • Laddar…
Är man hemmabyggare, så är det sannolikt lättare med Premium. Det krävs erfarenhet för att "trolla bort" kvistar och defekter. Samt snabbt sålla bort de brädor/plankor som är för dåliga.
 
  • Gilla
Fredde99
  • Laddar…
F Fredde99 skrev:
Jag håller på planera mitt trall bygge och det som ställer till det är längden 6,3m så på min ritning så har jag lagt in en fris i mitten. Hade tänkt 3.6m längder då har man möjlighet att kapa kanterna. Har ni något förslag till bättre layout på trallen? Tänkte beställa hem från beijer bygg är Trall premium 28x120 värt den extra kostnaden? Vad händer om man inte blir nöjd med virket som blir hemlevererat? Givetvis finns ju en viss
tolerans är ju levande material och man bör väl beställa hem +10%.
[bild]
Inga generalskarvar i min värld, tack! Det linjerar bara upp på ett obehagligt vis för ögat. Köper nästan endast längsta möjliga virke och funderar länge på läggningsmönstret så att skarvarna sprids ut så gott det går, dock aldrig skarv på de näst yttersta reglarna.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker liksom @Nödjan att det är snyggare med förskjutna skarvar. Annars får man intrycket av ett modulgolv som lyfts dit. Jag skulle absolut lägga åt det håll du själv planerat. Stående blir konstigt.
 
  • Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
N Nödjan skrev:
Inga generalskarvar i min värld, tack! Det linjerar bara upp på ett obehagligt vis för ögat. Köper nästan endast längsta möjliga virke och funderar länge på läggningsmönstret så att skarvarna sprids ut så gott det går, dock aldrig skarv på de näst yttersta reglarna.
Nu, när jag sovit på saken, så slår det mig att trallvirket nog skulle låta sig läggas på diagonalen också! Skarvfritt, givetvis och med ca 4,5 m långt virke. Låt inte bjälklaget påverkas.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
N Nödjan skrev:
Nu, när jag sovit på saken, så slår det mig att trallvirket nog skulle låta sig läggas på diagonalen också! Skarvfritt, givetvis och med ca 4,5 m långt virke. Låt inte bjälklaget påverkas.
Diagonalt hade säkert sett trevligt ut men så kommer det inte bli. Enligt svensk trä byggbeskrivningar så ska man förskjuta skarvar minst 1200mm och skarvslutbrädan skara vara minst 2000mm lång. På denna längden 6300mm kommer då skarvarna ligga på de 2300mm i mitten visserligen förskjutna men då ligger alla där om man ska följa 2000mm. Känns som de tar i lite mycket i beskrivningarna
 
  • Gilla
Nödjan
  • Laddar…
Det är rekommendationer, sedan får man anpassa utifrån de förutsättningar som finns. Jag brukar utgå från det som blir bäst utifrån praktisk funktion och utseende, hur vi vill ha det. Man får ibland kompromissa. Det jag helt undviker är svart/vitt tänkande när jag bygger.
Har inte sett någon bild på platsen och helheten, så då blir det för mig 3 m läggning och inga skarvar.
Men om du lägger in fler bilder så man kan se förutsättningarna kanske jag ändrar mig.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F Fredde99 skrev:
Diagonalt hade säkert sett trevligt ut men så kommer det inte bli. Enligt svensk trä byggbeskrivningar så ska man förskjuta skarvar minst 1200mm och skarvslutbrädan skara vara minst 2000mm lång. På denna längden 6300mm kommer då skarvarna ligga på de 2300mm i mitten visserligen förskjutna men då ligger alla där om man ska följa 2000mm. Känns som de tar i lite mycket i beskrivningarna
Men min tanke med att lägga diagonalt var just för att slippa skarva helt och hållet. Enligt min beräkning på tre meters gölvbredd, 45 graders vinkel och en frisbräda ytterst, så skulle en brädlängd på 4,24 meter räcka. Eller har jag missuppfattat golvbredden? Sen finns det många andra vinklar man kan lägga med, lfall man tycker det passar bättre.
 
  • Gilla
DennisN
  • Laddar…
N Nödjan skrev:
Inga generalskarvar i min värld, tack! Det linjerar bara upp på ett obehagligt vis för ögat. Köper nästan endast längsta möjliga virke och funderar länge på läggningsmönstret så att skarvarna sprids ut så gott det går, dock aldrig skarv på de näst yttersta reglarna.
Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att du jämställer en fris med en generalskarv när man fäller in en fris i mitten. 🙃

Generalskarv i min värld är när man skarvar brädorna ände mot ände i en rak följd.... det gör man ju inte här.
La själv ett sådant till en kund med dold skruvinfästning i början av sommaren och de önskade det själv så och blev jättenöjda.
Bra mycket snyggare än fallande skarvar tyckte både de och jag själv faktiskt.

Nyrenoverad altan med dold skruvinfästning och plattor i fallande mönster, byggd framför en tegelvägg med markis och vitt staket på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med träplankor, dolda skruvar, och fris i mitten. Gult tegelhus med vit dörr och fönster i bakgrunden. En vit bänk på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall med skarvade brädor i ändarna, en så kallad generalskarv, på ett terrassgolv med en vit bänk och en vinflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att du jämställer en fris med en generalskarv när man fäller in en fris i mitten. 🙃

Generalskarv i min värld är när man skarvar brädorna ände mot ände i en rak följd.... det gör man ju inte här.
La själv ett sådant till en kund med dold skruvinfästning i början av sommaren och de önskade det själv så och blev jättenöjda.
Bra mycket snyggare än fallande skarvar tyckte både de och jag själv faktiskt.

[bild][bild][bild]
—Ä, ta och tagga ner ett snäpp, va? Jodå, jag kan på fullaste allvar visst det tycka att denna sortens skarvande är störande för mitt eget öga. Det är dessutom generalskarv på två sidor av en tvärställd bräda, som jag ser det. Vad berättigar dig att vara smakpolis i detta fall?
 
  • Haha
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
N Nödjan skrev:
—Ä, ta och tagga ner ett snäpp, va? Jodå, jag kan på fullaste allvar visst det tycka att denna sortens skarvande är störande för mitt eget öga. Det är dessutom generalskarv på två sidor av en tvärställd bräda, som jag ser det. Vad berättigar dig att vara smakpolis i detta fall?
Jag är hur nertaggad som helst och du får tycka precis vad du vill med ditt öga. 😂

Det jag vänder mig mot är att du kallar det för generalskarv när det inte är några skarvar alls. 😱🙃

En skarv är när man skarvar ihop två delar att följa varandra och det gör man inte med en fris mellan så här är bara en väldig massa avslut. 😉😂

Jag är absolut inte någon smakpolis och har som sagt inte utnämnt mig till det heller men precis som du har en åsikt så är jag berättigad att ha en vet du. 😉
 
  • Gilla
Tomsty och 4 till
  • Laddar…
N Nödjan skrev:
—Ä, ta och tagga ner ett snäpp, va? Jodå, jag kan på fullaste allvar visst det tycka att denna sortens skarvande är störande för mitt eget öga. Det är dessutom generalskarv på två sidor av en tvärställd bräda, som jag ser det. Vad berättigar dig att vara smakpolis i detta fall?
Var ser du generalskarven på bilden?
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.