Är det någon idé att tänka på att lägga trallen direkt på bärlinorna? Man får ju ha lite tätare mellan plintarna. Skulle det funka med cc70-80? vilken dimension på trall rekommenderas då om man vill undvika svikt?
 
Jag har faktiskt kollat på det bygget. Har det lite som referens :)
Problemet med vår tomt, vad jag tror, är att den är alldeles för lös alldeles för djupt för att få en bra lösning med plattor. dessutom har vi lite lutning på vår tomt, men det kanske skulle gå att gräva bort.

Sen tycker jag det verkar ostabilt med ett "löst" däck, men jag har inga belägg för det :)
 
Om man filosoferar lite fritt...

Det du gör är att använda bärlinorna som golvreglar och det borde ju inte vara något problem så länge du dimmensionerar efter detta. Att det sedan blir en fasligt massa extra plintar är en annan sak. Du åker ju på en plint på varje ställe där golvregeln skulle ha vilat på bärlinan. Sedan räknar alla tabeller med cc 60...
 
Men varför inte göra det som vanligt golvbjälklag? Vad har du för dimesioner? Jag skall precis göra samma sak hos mig,
bärlinorna och golvreglarna är samma dimension och fästes med balkskor, bärlionor kallar jag de som sitter på plintar, resten är golvreglar ...
Se nedan bild som är min grund ritning

/Feelgood
 
  • altan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra metod om man inte har så mycket att spela på i höjdled. Dubbla 45 - är det därför du kan ha lite längre avstånd mellan linorna? Enkla i ytterkanterna? Hur har du kommit fram till de dimensioner o avstånd du tänkt använda, undrar jag som också är på gång med altanbygge.

Kjell G
 
Är ingen erfaren snickare men jag läste spännviddstabellen och försökte använda lite sunt förnuft :)
Tror även att jag kunde ha glesare plintar men jag vill ha kraftigt konstruktion pga framtida planer för inglasning av en del av trädäcket.
Orsaken för dubbla bärlinor är att mina plintar har 4” stolpskor och det att jag skall skruva balkskor på varsin sida av bärlinan.
Enkla i ytterkanterna bör vara nog, dock 10 meter extra bärlina är ~400sek så det är inte så mycket konstand i det hela ...
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Dr.Feelgood skrev:
Är ingen erfaren snickare men jag läste spännviddstabellen och försökte använda lite sunt förnuft :)
Tror även att jag kunde ha glesare plintar men jag vill ha kraftigt konstruktion pga framtida planer för inglasning av en del av trädäcket.
Orsaken för dubbla bärlinor är att mina plintar har 4” stolpskor och det att jag skall skruva balkskor på varsin sida av bärlinan.
Enkla i ytterkanterna bör vara nog, dock 10 meter extra bärlina är ~400sek så det är inte så mycket konstand i det hela ...
OK för tabellen, den har ju många använt. Tänkte på de dubbla reglarna, det går ju att lägga en kloss vid varje plint? Köp lite gott till det grillade för de 400 SEK ;)

Kjell G
 
@Dr.Feelgood,
Det där verkar vara en bra lösning. Kommer nog köra på den modellen. Tack för tipset :)

Vår altan kommer bli något mindre.
 
Hej

Lånar tråden i samma syfte.

Ska snart beställa virke till vår altan, men hur är det med svikten? Vad bör man köra med för cc för 28x120 trall? Tänkte mej 45x120 som bärlinor, men räcker det med 45x95? Och vad ska de i så fall ligga med för cc ? Har ett litet höjdproblem(vill slippa gräva ur så mycket), så ju lägre bärlina desto bättre. Och jag har många plattor att lägga under.

Kommer att köra med en variant typ "familjenklinger".

Vår altan blir ca 10 x 3,6

/Joakim
 
Det mesta tänket när det gäller cc-mått är 60cm. (undantag kan göras enligt tabellen nedan)

Enligt den här tabellen; http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf

kan du ha alla tänkbara dimensioner på bärlinor/golvreglar. Men om du kör klinger-varianten behöver du inga bärlinor (åtminstone har inte han det), då lägger du golvreglarna direkt på stenen med 60 cc. Lämpligt avstånd mellan stenar (eller plintar) blir då 1,5 m enligt nämnda tabell. Med 3,60 i bredd får du nog lägga fyra rader, fördelningen blir då 1,2m emellan. På din tänkta längd går det åt 17 reglar (10m/0,6), vilket ger 17x4 = 68 stenplattor.
Om man väljer det grövsta alternativet enligt tabellen 45x195 kan man ha spännvidd på 3,55 m. Då behöver du bara två rader sten men får mer att gräva ut = onödigt arbete och dyrare material.

Kjell G
 
det skadar väl inte att förstärka bärlinorna med några reglar + balkskor på tvären också, då kan du vara säkrare och kan gå ner till 45x95 utan större konstigheter, lägg 4 plator per bärlina så blir det bra säkert. Jag kör 700mm plintar då jag tror att det blir stabilare i längden, det går att hyra en jordborr och borra hållen smidigt och snabbt på några timmar.
 
Ja naturligtvis menade jag reglar, alltså jag skippar bärlinorna. Frågan är hur klena reglar jag kan lägga.
45x45 passar kanon med den höjden jag vill få ut, plattorna ligger alltså redan på plats.

Det är 60x60cm plattor där jag plockat bort varannan, mellan o runt om så att säga. se bifogad fil

Tänkte fästa första regeln mot huset(ja just nu är jag inne på att trallbräderna ska gå ut från huset) och sen lägga reglarna på plattorna. Men de plattorna närmast huset har jag tagit bort när vi dränerade i somras. Och de behövs nog, annars blir det trall med 150cm utan något under. Men mellan reglarna blir det 120cm om de ligger i mitten på varje platta, det blir inte bra det heller.

Någon ide någon eller det är är bara till att börja flytta på plattorna?
Och att jag bara vill ha 45mm regel på höjden gör ju inte saken bättre, blir det någon förbättring om man lägger 45x95 ner istället för en 45x45?


/J
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Hej

Har nu testat lite olika lösningar, plattorna var bara 500x500mmm oxo, jag kör på att lägga 45x95or ner på plattorna. Dock lägger jag en ute på var kant på plattan. Detta innebär att jag får ca 50cc o det kändes stumt och bra. Kommer antagligen att fästa en 45x45 i huset oxo men de får vi se hur jag gör dör. Har lite isolering m.m. där att ta hänsyn till.


/J
 
Funger säkert jättebra, i dina trakter lär du väl inte få nån djupare tjäle som kan ställa till det heller. Hade själv 45x95 på en tidigare altan DIREKT på sand, inte så smart kanske men det höll åtminstone 20 år (tror den ligger där än) och då hade jag ändå byggt in altanen efter några år.
¨
Inte så mycket att förlora som jag ser det.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.