Hej är egentligen hypotetiskt än sålänge då vi har en grannpojk som skottar åt oss.

Men har ett tag funderat på att skaffa traktor med frontlastare eller baklastare för att ha till bland annat snöskottning, lyfta vedpallar etc.

Våra största behov är
Snöskottning
Lyfta pallar och flytta runt saker på gården
Har soptipp ca 5km bort så eventuellt köra byggskräp på tippen
Har grustag också ca 5km bort och får nästan gratis hämta sten, grus etc

Hur ska man fundera på när man väljer egentligen? Vilka för/nackdelar? Har sökt lite men inte hittat fullt ut.

Traktor med lastare för kompromissens skull och kunna köra ett rejält släp efter. Eller en stor lastare för att få lite mer vikt och kraft vilket ger möjlighet till tyngre lyft.

Det som lockar med lastare är att vi bland annat ska gräva för jordvärme och har granne med en Åkerman H7, då kan jag ju göra mkt av jobbet själv och planera om i trädgården. Etc

Men hur göra för att hämta sten/kross, bara att hämta flera rundor med stor skopa? Eller kanske bättre med en allroundtraktor för oss?

Ge mig input snälla, budgeten är rätt lös och kan lika gärna kanske köpa omgående som om 1-2 år. Men säg pengamässigt 50-130 000 och frun är inga problem att övertala så inga kompromisser pga något sådant, hon är lika intresserad :)

Ps har åkgräsklippare med liten vagn så behövs ingen kompromiss för gräsklippning och tror bobcat mm blir för litet för oss

MVH Lorant
 
Traktor med släp och en frontlastare och en vikplog till det får jag rösta på. Man får av nån anledning jag inte orkat ta reda på ha en släp till lastare. Jag misstänker att det har något med de gamla baklastarna att göra.
 
Casca skrev:
Traktor med släp och en frontlastare och en vikplog till det får jag rösta på. Man får av nån anledning jag inte orkat ta reda på ha en släp till lastare. Jag misstänker att det har något med de gamla baklastarna att göra.
Ja är stela lastmaskiner med styrning på bakre hjulparen, typ lm840.. risk för att ekipaget viker sig vid hård inbromsning.
 
Jo för dryga hundringen får man ju en kompetent 4wd jordbrukstraktor med lastare och ett rejält 10tons tippsläp så för kombons skull så skulle jag köra på det men samtidigt är en midjestyrd lastare bättre på just lastardelen men det var väl inte ditt huvudsakliga behov eg?
 
Har själv en liten gårdstraktor för privat bruk, dock inte i den nivån du nämner (ca 30.000) men vill ändå dela med mig av min idéer. Jag använder den för snöröjning, köra ved (i kärra), lasta gödsel, göra tyngre lyft (flytta sten, rycka busk och sly:D).

Man kan säga så här: jag skulle aldrig fundera på att köpa en traktor utan lastare, den är ett måste.

Vet inte hur mycket snöröjning du har men är det en gårdsplan och ett par hundra meter väg så kommer man långt med 2-meters skopa till lastaren och ett bakmontera snöblad (hydraliskt vändbart).

När det gäller planeringsarbeten i trädgården så har jag provat på det själv med traktorn och insåg att det krävs fin sandjord för att det skall vara ett alternativ. Finns det sten i backen kör man sönder grejerna. Rekommenderar din granne med H7'an och vill du hjälpa till så leta på blocket efter ett tippsläp.

När det gäller att köra tyngre laster i lastaren vill jag bara lyfta ett varningens finger, då lastare inte är tänkta för längre transporter. Det blir även vingligare med tyngre last. För transporterna till tippen och grustaget vill jag rekommendera tippkärran som jag nände tidigare.

Summering:
Traktor (4wd?) med lastare (1000-1500kg kapacitet), 2-meters skopa.
Bakmonterat snöblad, Vändbart. typ: http://www.kellfri.se/se/pdf/Schaktblad_25063s_Gul_2009_SV.pdf
Tippkärra typ 5 ton från blocket.
 
G
Baklastare Typ BM 840 stark och robust.
Lyfter ca 5 ton helt utan problem.Lyfthöjd 4 m.Och klarar av att köra med tunga last
Plog 3,20 eller större + snöskopa (vilket inte många använder idag)
Har haft traktor med frontlastare med köpte en 840 istället eftersom jag har större nytta av en sådan.
Ett varningens ord.Köp ingen tvåhjulsdrivet.4 hjulsdrift är det som gäller oavsett vad folk en säger.
Och att sätta på en kärra bromsad är inga problem.Funderar att bygga om en lastbilsbakända/släp med antingen elbromsar eller hydraul.
 
Ja blir det traktor så är alternativet 4wd och rejäl frontlastare + vagn.

Väljer vi baklastare får jag ju fortsätta köra skräp mm med bilen och släpvagn (har två släp ett öppet och ett täckt). men då har man i gengäld en grov lastmaskin som tål det mesta och kanske lite mer i planering/grävning.

Samtidigt så är ju traktorn mer allround.

Vi har ca 200 meter väg och en rejäl gårdsplan att ploga som idag är bortlejt till grannpojken som kör en MF med frontlastare. Hugget som stucket beroende om jag vill prioritera lastfunktion eller släp.

Vilka är struligast/dyrast att mecka med? Meckar mkt med bil och småfordon men aldrig ägt en traktor eller entreprenadmaskin

MVH Lorant
 
G
Att mecka med bil eller lastmaskin/traktor är ungefär samma sak.Dock mycket tyngre.
Likaså så krävs det mer service på tunga maskiner.Mycket smörja men det har man igen dvs slipper byta dyra bussningar.
Se till att du köper en välskött traktor, hellre lite äldre välskött,en en nyare som servicen är dåligt skött vilket många är.
Det är inga billiga delar och köp ingen öststatstraktor eller något annat konstigt.
Lycka till med ditt traktorköp
 
Försök att få med tillbehören när du köper traktorn. Skopa och pallgafflar är det man behöver till lastaren allra mest. Piggkättingar är inte fel att riva is med heller. Allt detta kostar styckvis minimum 10k nytt och är ofta rätt enkla att "få med".

Bäst att skotta med alla kategorier är snöslunga. Skopa suger att skotta med pga att bakhjulen är så långt från skopspetsen så har man inte 100% plan gård så får man kvar snö pga att skopkanten lättar. Skopan är däremot bra att ta finliret och ge ungarna en snöhög med.

Avser man att skotta jord bör man nästan ha en planeringsskopa annars ser man inte vad man håller på med, detta återspeglar sig även på traktorns huv, en hög huv skymmer väldigt mycket så man får svårt att se vad man gör där framme, värt att ta i beaktning är det iaf. Dock måste man nog upp en del i summa för sluttande huv tyvärr.

Köp ingen gammal baklastare de lyfter mycket men sen då? Vart ska du hänga snöslungan/slåtterbalken etc?

4WD är ett måste om du har den minsta backe på gården!
 
Njae slunga är mer tveksamt utan det blir nog frontskopa och bakre plog. Har ju lånat traktor en del och skottat med både slunga och skopa. Gillar inte att skotta med slunga då det oftast inte finns någonstans att slunga snön på vår uppfart utan antingen hamnar det mot växthus eller verkstad o.s.v utan tycker att resultatet varit mycket bättre utan. Samma den som vi hyr in väljer att skippa slungan (trots att han alltså kör med den hos andra) och kör med skopa och bakre plog.

Att få kvar snö spelar ingen roll med tanke på att vi har grusplan så skottar man ju oavsett vilket inte gården bar utan lämnar lite.

Jag lutar stundtals åt traktor med frontlastare och ja definitivt 4wd. Men slåtterbalk, harv etc har ju inte jag någon nämnvärd nytta av utan det är ju endast av en enda anledning isf och det är släp. Är mer rädd då att jag kommer ledsna på om man kommer hem med något tyngre och ändå behöva ta hjälp av andra för att lasta/lyfta. Samma sak för planering/schaktning så känns ju traktor som alldeles för klen.

Men ändå så vet jag inte....
 
G
Traktor som är 2 hjulsdrivet driver ypperligt när du plogar mm.Där har du driven på bakhjulen och så är dom flesta traktorer med spärr.
Baklastare utan 4 hjulsdrift är leksaker eftersom du kan lyfta upp drivhjulen vid exempelvis plogning ,skopning mm mm.
Så länge du har tryck på hjulen så funkar baklastarna bra men om du lägger tryck på tex skopan och det är halt så spinner det.
 
Hade ju helt klart kört på en vanlig traktor med lastare. SOm för snöskottning kan du ha ett blad bak och skopa fram. DEt blir som sagt mera allround.
Sen planera trädgårdar gör man nog bäst med grävmnaskin
 
Kom ihåg att inte köra grus i snöskopan, blir lite för tungt.
 
JOW skrev:
Kom ihåg att inte köra grus i snöskopan, blir lite för tungt.
Man lastar väl inte fullt? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.