L
Hej,

För två år sedan valde vi att byta ut taket på vårt gamla hus.
Vi bestämde oss för att isolera med polyuretan och anlitade det enda företag som fanns i vårt län som sysslar med sådant.

I början luktade det väldigt mycket, men sedan kom vintern och det blev lite bättre.. Vi tänkte att det antagligen går över...
Nu på sommaren så luktar det återigen väldigt mycket (typ fisk lukt) och de blir bara värre när solen ligger på och börjar bli rädd att det inte kommer att bli bättre.
Läste på någon engelsk sida att om man blandar fel, så kan det lukta såhär och då är det bara att riva hela skiten.

Det tråkiga att företaget som gjorde det är 1 anställd och startade sin verksamhet 2019 och tveksam att han har ansvarsförsäkring...

Tror ni min hemförsäkring skulle ta den här smällen..?
Har jag någon som helst "rätt" på min sida?

Har mailat till företaget men utan svar.. på måndag ska jag anmäla det till min hemförsäkring.
Det vore intressant att höra vad ni tror.
 
Staffans2000
Försäkringsbolaget har väl inte med det att göra överhuvudtaget. Det är mellan dig och firman. Tror dock att du har en rejäl uppförsbacke pga. Det subjektiva felet.

Staffans
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
L
Bör inte företagets försäkringsbolag täcka sådana här saker?
Tänker att det är därför man har ansvarsförsäkring.
Nåja, då låter jag ganska rökt.
Är tveksam att företaget har resurser att hjälpa med problemet.
 
Rickard.
L Nichlas123 skrev:
Bör inte företagets försäkringsbolag täcka sådana här saker?
Tänker att det är därför man har ansvarsförsäkring.
Nåja, då låter jag ganska rökt.
Är tveksam att företaget har resurser att hjälpa med problemet.
Enmansföretag har ofta relativt låga självrisker så är detta en sån sak som den försäkringen ska täcka kan det gå vägen. Det är inte ditt jobb att prata med dom utan du får ju börja med att reklamera jobbet
 
Redigerat:
Staffans2000
L Nichlas123 skrev:
Bör inte företagets försäkringsbolag täcka sådana här saker?
Tänker att det är därför man har ansvarsförsäkring.
Nåja, då låter jag ganska rökt.
Är tveksam att företaget har resurser att hjälpa med problemet.
Jag syftade på din hemförsäkring. Inte företagets.

Staffans
 
L
Tack för svar.
Någon som har erfarenhet av illaluktande polyuretan isolering?

Jag har läst att lukten kan bero på att det ligger skum någonstans där inne som inte har blivit riktigt skum och att det enda man kan göra är att riva..
När jag bryter av en bit av mitt yttersta lager och luktar så luktar det fisk... otroligt tråkigt och nervöst
 
Vad tror du om att spruta på ett tunt lager för att luftförsluta och stoppa lukten?
 
L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad tror du om att spruta på ett tunt lager för att luftförsluta och stoppa lukten?
Ja det kanske får bli ett alternativ.
Har precis blivit klar med hela övervåningen (panel lister mm) så känns otroligt boring att riva ner allting igen
 
Pörsk!
 
L
Har en 4 månaders bebis hemma så är även lite orolig att lukten skulle vara skadlig...
Någon med insikt/erfarenhet kommentera gärna!
 
Ja riskerna med Isocyanater är inget att blunda för, även om det kommer att vara en jobbig resa att få ordning på detta. Luktar det så har den kemiska processen gått fel och det har inte härdat.

Tänk mindre på försäkringsbolag och fortsätt istället med att försöka få ett svar av entreprenören. Denne är skyldig att anmäla detta till sitt försäkringsbolag så fort de får kännedom om skadeanspråket från dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.