Jag tänkte inhandla trafos till halogen 12-v spottar och undrar om det finns några favoriter.
De ska klara 150 watt.
De bör även vara lite värmetåliga.



 
Osrams halotronic mouse är min klara favorit.
 
Finns det några motiv annat än att Orsam vill sälja dem...bra pris, lättmonterade, stabila, extremt tåliga...?

Finns det några tekniska data man bör kolla på för att avgöra om en trafo är bra?
 
Anledningen till min fråga är att jag har monterat trafos som gärna slår av sej... jag misstänker överhettningsskydet.

Det är något märkligt eftersom jag har alutechspottar som ska sänka temperaturen på baksidan.

Jag trodde inte det skulle bli så varmt däruppe, men jag får väl slänga upp en termometer och undersöka.
 
Mycket smidiga att installera, små, går lätt upp i hålet i taket. Har hitills inte varit med om att behöva byta en enda. Har installerat 100 tals. Vad det gäller pris så är det ju oftast så att man får vad man betalar för. Således är dom inte direkt jättebilliga, dock inte dyrast.

 
Hur brukar man installera trafon, av föregående får jag uppfattningen att man skickar upp den igenom samma hål som spotten sitter i, och bara puttar in den lite sidled?

Drar ni då fram 230 till hålet och har sedan ytterligare rör för att skicka 12V vidare till övriga spottar?

Behöver inte trafon komma iväg åtminstonde så långt som föreskrivet avstånd till brännbart för spotten?
 
Om man använder pottor så brukar jag göra en separat för trafon annars kommer den bli väldans varm i samma potta som spotten. Bygger man i undertak så använder ja samma hål som för spotten. Men ser naturligtvis till att trafon kommer iväg på behörigt avstånd från spotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.