Hej,
Är det någon som har haft samma problem som mig med en trafo från Nelson Garden som blivit överhettad. Varje trafo var lastad med 3 x 15W. Trafon är specad till 46W.
Två Nelson Garden trafoenheter med teknisk specifikation på en bänkyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överhettade Nelson Garden trafos i en vit skål på en betongyta med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Anders Ö
 
Slutade de att fungera?
Är platsen där de var monterade varm, långt över rumstemperatur?

De är märkta med en Tc-temperatur på 65 grader vilket innebär att de blir så varma vid märklast och vid normal rumstemperatur, eller den högsta tillåtna omgivningstemperaturen (Ta) som de borde varit märkta med. Inte omöjligt att plasten blir missfärgad då.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Slutade de att fungera?
Är platsen där de var monterade varm, långt över rumstemperatur?

De är märkta med en Tc-temperatur på 65 grader vilket innebär att de blir så varma vid märklast och vid normal rumstemperatur, eller den högsta tillåtna omgivningstemperaturen (Ta) som de borde varit märkta med. Inte omöjligt att plasten blir missfärgad då.
Där de låg ligger temperaturen på ~20 grader.
Märkte att något var i görningen när ena LED-sektionen började blinka som vid glappkontakt. Switchade ledsektioner för att förvissa mig om att det inte var någon vajsing med ledstripparna. Visade sig att båda aggregaten hade börja läcka en brun sörja vid 230-anslutningen. Luktade bränt och misstänkt likt kokad elektrolytkonding.
Det här var (skulle blivit) vintersäsong 2 för grejorna. En viss brunfärgning av plasten fanns redan vid slutet mars när de fick vila sig under sommaren.
 
Låter som normal driftsmiljö. Då är ju din fråga befogad - ifall fler med samma produkt råkat ut för detta. Det är nog den fråga Nelsongarden kommer att ställa. Antingen är de felkonstruerade eller så är det något speciellt med installationen eller belastningen.
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Kan det vara så att belastningen ändå varit högre än 3x15w?

Vad är det för lampor?
 
Kanske är inte plastkvalitén bättre än så här.
Funkade grejorna när du plockade transformatorerna?

OK, ser att du skriver att de började läcka.
 
Kanske ännu ett fall av att man helst inte ska belasta upp till märkströmen över tid. Med 10% marginal så brukar livslängden mångfaldigas.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nelson Garden har erbjudit sig att skicka nya trafos. Trevligt av dem.

Jag ställde frågan om man istället skall belasta med endast 2 strippar (30W) för att vara på säkra sidan. Svaret var att det inte skall behövas. Personen hade själv kört 3 stycken av "den mista" ledstrippen i många år utan problem.
Om man läser produktiformationen för de tre storlekarna så blir man lite fundersam. Den lilla strippen och mellersta sägs dra lika mycket effekt (15W) trots att den mellersta producerar något mer ljus. Produktinformationen är dock tydlig med att det går att driva 3 st strippar (mellanstorlek) från en trafo (3*15W och trafo med märkeffekt 46W).

När jag får nya transformatorer så ska jag mäta upp effektförbrukningen. Med tanke på att 3*15W är närmast identiskt med 46W så behövs det inte mycket onoggrannhet i materialval för strippar eller trafos för att man skall hamna lite fel. Kan ju också noteras att de har fungerat i en säsong, dock med lite synlig brunfärgning av plasten mot vårkanten. Efter 1 vecka nu på säsong 2 så blev det för mycket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A andersostlund skrev:
Nelson Garden har erbjudit sig att skicka nya trafos. Trevligt av dem.

Jag ställde frågan om man istället skall belasta med endast 2 strippar (30W) för att vara på säkra sidan. Svaret var att det inte skall behövas. Personen hade själv kört 3 stycken av "den mista" ledstrippen i många år utan problem.
Om man läser produktiformationen för de tre storlekarna så blir man lite fundersam. Den lilla strippen och mellersta sägs dra lika mycket effekt (15W) trots att den mellersta producerar något mer ljus. Produktinformationen är dock tydlig med att det går att driva 3 st strippar (mellanstorlek) från en trafo (3*15W och trafo med märkeffekt 46W).

När jag får nya transformatorer så ska jag mäta upp effektförbrukningen. Med tanke på att 3*15W är närmast identiskt med 46W så behövs det inte mycket onoggrannhet i materialval för strippar eller trafos för att man skall hamna lite fel. Kan ju också noteras att de har fungerat i en säsong, dock med lite synlig brunfärgning av plasten mot vårkanten. Efter 1 vecka nu på säsong 2 så blev det för mycket.
Min brann upp blev ett stor hål och säkringar löste ut...
Hur kontaktade du Nelson garden?
 
  • Strömförsörjningsadapter med brännskada och säkerhetsvarningar, ligger på ett mörkt träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
rallyjocke rallyjocke skrev:
Min brann upp blev ett stor hål och säkringar löste ut...
Hur kontaktade du Nelson garden?
Hej
Hur mycket effekt hade du inkopplad i den?

Är ni inte alls rädda för brandrisken när det ser ut sådär?
 
A avh67f skrev:
Hej
Hur mycket effekt hade du inkopplad i den?

Är ni inte alls rädda för brandrisken när det ser ut sådär?
Hade 2st ledramper a 23w tror jag det är och den ska klara 2st..
Jo använder den inte sen det hände, säkringar och jordfelsbrytare löste ut.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
rallyjocke rallyjocke skrev:
Min brann upp blev ett stor hål och säkringar löste ut...
Hur kontaktade du Nelson garden?
Mailade konsument@nelsongarden.com
Fick svaret
"
Hej,

Tack för ditt mail.

Det var en tråkig historia tur att det gick bra.

Maila mig namn och adress så skickar jag dig nya ström dosor.

Med vänlig hälsning Gunilla
"
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.