D09
Vilka typer av skada anses man i regel ha för att uppfylla denna formulering ?

" Endast om trafikskadan enligt Trygg-Hansas bedömning är av mer allvarlig natur eller ersättningsfrågorna är mer komplicerade eller avser större värden lämnas ersättning för ett ombuds arbete "


 
D09
Finns det några konkreta exempel där ersättning har lämnats?
 
D09
ok..... verkar som ingen har fått hjälp från trygg hansa ; )

Ett tips är att IF tydligen ersätter biträde om man önskar... blir till o byta bolag för min del iaf
 
Det avser allvarligare personskador, förmodligen med diskussion om livränta etc.
Är det så att du hamnar i en tvist med försäkringsbolaget så har du ju rättsskyddsförsäkringen, även om Trygg-Hansa har rätt snål ersättning där.
 
D09
Hur allvarlig ska en skada vara för att anses vara allvarlig??

I mitt fall så krossades handen i en schaktlucka till en lastbil där jag blev kvar en ca 10 min, benfrakturer, mjukdelsskador, stora långa ärr över hela handryggen med mängder av skumma besvär såsom problem med värme / kyla, ökat handsvett, felrotationer i fingrarna ( ska opereras igen ) konstant värk och klarar inte av att hålla saker i handen. Problem med att minnesbilder kommer tillbaka samt blev av med arbetet...

Ändå tycker dom att " skadan är inte av sådan natur" som jag ser det så är min skada att jämnföra med en bilkrock där bilen komprimeras såpass att att kroppen kläms av bilen.

Har iaf klagat till trygg hansas kundombudsman ( tjej ) och handläggarens chef skulle höra av sig
 
Men hur funkar bilförsäkringen i ett sådant läge? På din beskrivning låter det som en olycka i samband med lossning av last? Inte en krock eller liknande? Ersätter verkligen trafikförsäkringen för en lastbil skador som sker pga lasten? Låter mer som en arbetsplatsolycka ungefär som att ramla ned från ett tak vid takarbete.

Där borde det i så fall finnas företagsförsäkringar som täcker.
 
D09
Jag resonerade så också, sedan så hänvisade AFA mig till trafikförsäkringen eftersom fordon var inblandat och trygg hansa verkar ha accepterat det. För min del är det tydligen bättre då trafikförsäkringen är mer omfattande än AFAs ( genom fora ) arbetsolycksfall.

Nä, olyckan skedde vid en kontroll av bakluckan så det var ingen krock etc men eftersom försäkringen täcker in olyckan så ska ju också skadorna jämnföras med skadetabellerna etc från trafikskadenämnden etc

rent generellt så borde ju trafikförsäkringen täcka in om man klämer handen i bildörren o saknar olycksfall fritid eller tänker jag fel?
 
Det var bara en reflektion från mig, att när de skriver " skadan är inte av sådan natur" så kanske de menade olycksförloppet snarare än konsekvenserna av olyckan. Men det verkar ju då utrett på den punkten.

Det finns något som heter ngt. i stil med konsumenternas försäkringsråd eller liknande (googla på det ). Jag har uppfattat det som en typ av förening som finansieras kollektivt av alla försäkringsbolag, men som skall hjälpa till och överpröva försäkringsbeslut.

Jag har en ganska luddig uppfattning om det, så jag kan ha helt fel.
 
D09
Hade en disskution idag med dom igen, dom gav mig ersättning för 2 timmar konsultation av juridiskt ombud i samband med inledningen sedan skulle vi ta upp disskutionen igen när det närmade sig vilka men som är kvar efter 1.5 år.

" du kan lita på att vi kommer att handlägga dig rätt och att du kommer få all ersättning som du har rätt till"

Tyvärr så har man fått en handläggare som är mer som ett band som bara rullar runt och när denne ska tänka själv så kläcker den ur sig groda efter groda.

Tackar för tipset, ska kontakta dom =)
 
Detta är en "skada till följd av trafik" därför ska lastbilens trafikförsäkring lämna ersättning.

Jag är inte riktigt med på din egentliga fråga, har du haft kostnader för ett ombud du anlitat eller vill du anlita ett ombud för att föra talan vidare mot Trygg-Hansa?
 
D09
både och, jag har haft kostnader för ombud och jag vill att trygg hansa står för ombuds kostnader.

Finns en punkt i vilkoren där trygg hansa berör ersättning till ombud där dom nämner en formulering " om skadan är av sådan natur"

Det jag var nyfiken på var vad denna formulering innebar eftersom jag fick nej inledningsvis av försäkringsbolaget. Ingen på trygg hansa har gett ett konkret exempel heller vad det innebär därav frågeställningen här. =)
 
Ok, jag tror du får ha lite tålamod. Man brukar säga att handläggningstiden för en personskada är upp till 10 år. Eftersom det handlar om ärrbildningar, men etc. måste man låta det gå en viss tid innan det går att avgöra hur allvarligt det är osv.

När det gäller villkorsskrivningen så är det en formulering som ger Trygg-Hansa rätt att individuellt från fall till fall avgöra om ersättning för ombud ska lämnas. Det går alltså inte att säga något om vilka skador de avser, utan att veta deras policy. Förmodligen går det inte att fråga andra personer heller eftersom det garanterat avgörs från fall till fall.

Jag tror tyvärr inte du kan vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå eftersom det är en företagsförsäkring, eller är lastbilen i fråga försäkrad på dig som privatperson?

Hur som helst så ligger det faktiskt något i det som handläggaren säger, det går inte nu att säga hur mycket ersättning du ska få för framtida men. En trafikförsäkring ger, till skillnad från en privat olycksfallsförsäkring, i stort sett inga pengar som "plåster på såren" utan ska endast ersätta faktiska kostnader.

Med det sista stycket vill jag säga att du kanske inte behöver ett ombud utan får en godtagbar ersättning utan tjafs..
 
Redigerat:
D09
Hejsan KoK

Handläggningstiden är beräknad till 1,5 år efter senaste operation, med tanke på att det blir minst 1 op till så blir det några års väntetid innan jag kompetseras för min nedsatthet i arbetsförmåga.

Förstår att det är ett vilkor som ger trygg hansa "tolkningsföreträde" . Min uppfattning är att dom mycket mycket sällan betalar ut ersättning för ombud, om någonsin.

Konsumenternas försäkringsbyrå har varit behjälpliga i ärendet , kan ju dock hända att dom missade att det var företagets försäkring om dom nu inte ska hjälpa till i sådana fall.

Givetvis går det inte redan idag konstatera att vilken ersättning som skall ges för lyte och men, etc innan tiden minst uppgått till 1,5 år och man har en uppfattning om vad som läkt och inte men grunden till min frågeställning ligger i att hur vet jag som person vilken ersättning som är skälig för mina skador. Ska vara helt ärlig med att jag litar inte på att ett försäkringsbolag ser till mitt bästa.
Därför är det viktig att få "hjälp" från en som är kunnig på området och lyssnar på mig vilket tyvärr inte handläggaren gjort ( min uppfattning ).

Likaså är jag inte ute efter en "plåster på såren" ersättning utan vad som är skäligt med tanke på den skada som jag råkat ut för i form av sveda o värd, ärr samt nedsatt arbetsförmåga samt förändrade levnadsförhållanden privat, annars så är det ju ganska ointressant med att ha en försäkring.
 
Redigerat:
Jag förstår fortfarande inte det egentliga problemet. Ersättning för kroppsskada på trafikförsäkringen regleras relativt standardmässigt vad gäller beloppen, och ersättning ska heller inte skilja mellan försäkringsbolagen (trafikförsäkring är ju en lagstadgad försäkring). Vad är det som gör att du tror att ett ombud skulle kunna utverka en högre ersättning? Det minsta du kan göra är att vänta till att skadan är färdigreglerad.

Om du sedan är intresserad av extra ersättning utöver vad en trafikförsäkring ger, så ska du se till att teckna en olycksfallsförsäkring som alltid ger ersättning på toppen av andra försäkringar (naturligtvis för sent i just detta fall).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.