Sen vi köpte huset så har vi inte riktigt använt tvättstugan pga en svag illaluktande doft, så vi bestämde oss för att riva ut plastmattan. Mycket riktigt så var det ganska fuktigt under mattan men upptäckte även att väggarna på bastun i tvättstugan såg ut att vara av spånskiva och masonit vilket såklart hade sugit upp en del vatten och fått svartmögel. Jag känner inte för att riva bastun, men vad borde jag göra? På insidan av bastun verkar det inte ha börjat mögla. Går det att sanera möglet på utsidan och ha kvar det som det är?

/Nybörjarsnickare Markus
 
  • Plastmatta rivits upp med synlig fukt och mögelskador på golv och trälist i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en tvättstuga med gamla träväggar och bänk, samt en fuktig plastmatta med mögelspår på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är i samma sits. Jag har också något vitt på betonggolvet. Troligen orsakat av fukt. Vill gärna skura bort med något men vet inte med vad. Sedan tänkte jag ha bergo plattor på. Ett litet utrymme som ska användas som förråd. Följer....
 
Det vita på golvet är nattlinnet som förtvålats av fukten under mattan.
Luktar äckligt. Skulle tro att det enklaste är att skrapa/slipa bort limmet.
Regeln skulle jag försöka byta ut, kapa väggen i etapper utifrån och ersätta med en plastregel mot betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.