Tobbe.A
Hej, på ett par ställen på fasaden sitter gamla skivor uppspikade som jag nu tagit bort för att sätta panel. Enligt en granne som bott här sen husen byggdes på 60-talet så innehåller skivorna asbest och de gick som ett ”band” runt hela huset. Nu när jag tog ner skivorna och tittade bakom dem, så tycker jag att det ser ut som träullit. Är det träullit eller inte? Innehåller de asbest som grannen hävdar?

//Tobbe
 
  • Gammal vit asbest- eller träullit-skiva med synliga fibrer och spikhål, lutad mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej, på ett par ställen på fasaden sitter gamla skivor uppspikade som jag nu tagit bort för att sätta panel. Enligt en granne som bott här sen husen byggdes på 60-talet så innehåller skivorna asbest och de gick som ett ”band” runt hela huset. Nu när jag tog ner skivorna och tittade bakom dem, så tycker jag att det ser ut som träullit. Är det träullit eller inte? Innehåller de asbest som grannen hävdar?

//Tobbe
 
  • Vitmålad träskiva med spikar och skavanker framför träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vet man inte.
Släng dom som asbest
 
Tobbe.A
T TheGame skrev:
Det vet man inte.
Släng dom som asbest
Ja, det är kanske lika bra. Vad jag förstår så innehåller inte träullit asbest, eller? Om det nu är träullit då.
 
C
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Om det nu är träullit då.
Det är inte träullit. Åtminstone inte den vanliga varianten.
Träullit består inte av något annat än löst pressad träull som dränkts i cement.

tr%C3%A4ullit.jpeg
 
Ser ut som en combo av träull och eternit/minerit. Är det eternit så innehåller det asbest. Annars inte.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, det är kanske lika bra. Vad jag förstår så innehåller inte träullit asbest, eller? Om det nu är träullit då.
Då blir det lite träullit i asbestcontainern på återvinningscentralen. Det borde inte vara något problem.
 
Tobbe.A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ser ut som en combo av träull och eternit/minerit. Är det eternit så innehåller det asbest. Annars inte.
Det var just det som gjorde mig lite förvirrad över vad det faktiskt är.

Slänger skiten som asbest oavsett.
 
C cpalm skrev:
Det är inte träullit. Åtminstone inte den vanliga varianten.
Träullit består inte av något annat än löst pressad träull som dränkts i cement.

[bild]
Är detta träullit utan asbest?
 
C
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Är detta träullit utan asbest?
Produkten på min bild är "riktig" träullit ja, som den alltid sett ut och ser ut än idag. Och, mig veterligen, aldrig innehållit asbest.
https://traullit.se/
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.