Jag skulle behöva lite råd och hjälp.

Jag hade tänkt lägga trätrall (klickbara plattor 30x30 cm) på min lilla uteplats. Den är idag stenlagd, 10x10 cm stenar och ca 10 m2 stor. Stenarna har legat där i ca 20 år.
Jag vill inte ta bort stenarna då jag måste söka tillstånd och även kan bli tvungen att återställa altanen som den var om jag skulle göra några större förändringar, vid en ev flytt. Där av är bygge av trädäck uteslutet.

Hur pass jämnt och rakt måste underlaget vara för att det ska se snyggt ut med träplattor?

Och hur ska jag göra för att jämna till underlaget om det inte är tillräckligt jämnt?

Hoppas på lite hjälp här :)
 
Varför kan du inte lägga ett "flytande" trädäck ovanpå befintliga stenplattor? Snyggare och billigare.
 
Då måste jag plocka bort alla stenarna. Ett flytande däck ovan på stenarna bygger för högt. Jag har bara ungefär 5-6 cm att bygg på.
Annars hade jag absolut gjort det.
 
Eller menar du att det inte bygger så högt att jag skulle kunna göra det?
 
nä 5-6 cm är för lite för reglar.
Jag vet dock att folk har lagt trall på sina balkonger å då kört med 28x120 platt liggandes som "reglar" å skruvat 28x120 som trall ovanpå. Kan funka.
 
Det kunde ju vara en idé värt att tänka på. Tack för tipset!
 
Varför träplattor 30 x 30 cm när det finns färdigspikade trätrallar 80x 80 cm att köpa? Av tryckimpregnerat virke och relativt billigt. De kan du lägga flytande utan underarbete om underlaget är jämnt och de bygger endast 3 cm. Dessutom mycket lätta av lyfta upp och transportera bort efteråt.
 
Henri, var finns så stora plattor? jag såg några stora på hornbach men de var inte så snygga. dessutom väldigt stora springor mellan brädorna.
 
Norea
Träplattor 30 x 30 cm är oftast i "finare" material är trätrall 80 x 80 cm. De senare är av samma tryckimpregnerade brädor som till stora altaner. Det var kanske sådana som du såg på Hornbach, finns att köpa på dylika ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.