Hej på er,

Jag har precis låtit lägga ett falsat plåttak som golv på en balkong. Denna balkong utgör även tak till underliggande vardagsrum. Balkongen har dimensionerna 3 m djup och 6 m lång. Nu är det dags att lägga någon form av trätrall på plåten. Jag måste då bygga bort fallet som finns, ca 5-6 cm på 3 m (jag vet, stor lutning...). Fallet är det samma över hela balkongen, rakt ut från fasaden. Jag inser att man bör kunna plocka bort trallen för rengöring ibland. Detta borde betyda att man lägger trallen i lösa sektioner. En annan tanke som slog mig var att man kanske istället utgår ifrån en fast ram för hela balkongen, med kanske ett par hela plankor i framkant och bakkant och sedan har sektioner däremellan. Utöver detta är den stora huvudbryn hur jag bygger bort fallet? Såga reglar på längden? Hur gör man detta enklast?

Sammanfattningsvis:

- Bygga lösa sektioner eller fast ramverk? Eller kombination?
- Hur såga till mot-fallet?
- Material+kvalitet, Tryckimp.?
- Dimensionering av reglar och virke? Jag har ca 10 cm att bygga på vid fasaden.
- Hur fäster jag planken? Förborrar man normalt? Jag tycker att plank har en tendens att spricka när man drar i skruv nära kanten, även med självborrande skruv.

Hälsningar,

Niko
 
Hej
5-6cm på 3m låter väl inte så dumt, själv har jag ca 9cm på 3m. Jag tycker du gör klokast i att lägga trallen i sektioner, ev kan du fästa dessa med gångjärn i väggen så att du kan vika upp dem för att rengöra taket. För att såga till reglarna mäter du det exakta fallet, ritar upp det på en regel av lämplig dimension (beroende på hur högt du vill att trallen ska bygga). Då du har ritat upp fallet på regeln sågar du antingen på fri hand med byggsåg el cirkelsåg, använder du cirksåg kan du ju fästa en mall (rätskiva el rak bräda) att föra sågen mot.

Till reglarna och trallen använder du tryckat, observera dock att reglarna måste oljas ordentligt efter du har snedsågat dem då impregneringen inte når speciellt långt in.

Dimensionen på reglarna är nog ganska valfri, det räcker ju om det finns tillräckligt att skruva i närmast fasaden, alltså ca 30mm om du använder 28mm trall och 56mm skruv. Räknar du på att ha 35mm närmast fasaden så klarar du dig alltså med reglar som är 45x95. När du ska skruva nära ändträ är det bra att förborra, håll dig så långt från kanten som möjligt.
/MM
 
Hej MM,

Tack för svar! Ditt förslag verkar vara en bra strategi. Jag vet en kille som körde på tjära på det kapade tryckta virket. Kanske kan vara en bra idé? Till sektionerna igen. Om man nu tänker sig 6 sektioner á 1 m bredd. Vad behövs för att dessa inte ska vrida sig med tiden? Jag tror inte att jag kommer orka ta in dem under vintern, eller är detta att rekommendera? Räcker det med de sågade reglarna ut från väggen eller ska man ha tvärstag (alt diagonalt) för stabilisering av varje sektion? Jag funderar på om de kommer att glida på taket. Det finns ju i och för sig balkongräcke runt om men detta är ju delvis öppet nedtill längs med taket. Idéer?

Tackar,

Niko
 
Jag är lite i samma situation, fast tvärtom... Jag har trall utlagt, men saknar räcke. Min trall (som fanns på plats redan när jag köpte huset) har inte kompenserat för takfallet, och det funkar bra ändå, tycker jag. De ligger i lösa sektioner, cirka en meter breda, längsgående plank (från väggen och utåt) fästa i tvärgående ribbor (längs med gaveln). De glider ingenstans.

Hur har du fäst ditt räcke? (Svara gärna i den här tråden om det känns som att det blir för off-topic här.)
 
Hej,

Faktum är att räcket ännu inte är på plats. Inte ens beställt om jag ska vara helt ärlig. Däremot har jag ganska klart för mig vad som ska dit. Jag bor i ett funkishus i Södra Ängby och där finns en gammal stil på räcken som vi tänkte försöka återskapa. Det är en ramkonstruktion med nitade plåtar längs med hela räcket. Jag tror att räcket fästes i väggen (på kortsidorna av balkongen) med träskruv. Sedan finns det ett antal varianter på hur man gör längs med långsidan. Egentligen skulle man vilja förankra räcket med skruv ned genom plåten in i råsponten men med tanke på att taket nu är tätt och helt så drar man sig för att perforera detta och riskera läckage. Återstår då antingen att låta räcket vila på de ben som man kan låta gå ned, säg varje meter (egentligen bara en förlängning nedåt av ramkostruktionen på givna ställen). Plåtisen tyckte att man kunde montera benen på falsklämmor vilket skulle ge räcket stadga i sidled. Att någon lyckas dra räcket ur väggen får man antaga är mindre sannolikt, hoppas jag... Det fanns ytterligare alternativ för montage. Man kan låta räcket gå på utsidan av balkongens kortsidor så att man kan dra skruvar in i sidan av taket. Här är antagligen läckagerisken mindre. I framkant låter man dock räcket vila (eller använda falsklämma) på plåttaket. I framkant finns således 3-5 ben/stålrör som går ned mot plåten. Dessa utgör mina stopp för trallsektionerna. Jag antar att man inte kan lägga en regel i framkant som mothåll. Då skulle väl genomflödet av vatten hindras.

En granne har nyligen satt upp nya räcken och jag skall snart dit för en inspektion.

Hälsningar,
Niko
 
Aldrig, aldrig skruva genom plåttaket. Vid snösmältning bildas vallar som håller kvar annat vatten. Detta ger ett lätt vattentryck som hittar in genom hål och falsar.

Det som förvånar mig är att du har falsad plåt på den lilla lutningen. Jag har 10 cm på 2,5 meter och var tvungen att ha helsvetsad rostfri plåt över hela taket. Falsat var ej tillåtet om jag skulle kunna försäkra huset mot fuktskador i samma tak. Plåtslagaren känner jag så det är ingen bluff. Han förklarade problemet med att falsen måste vara vattentät och inte bara spolsäker som vanligtvis blir. Det är kvarvarande smältvatten som är problemet.

För övrigt kommer jag att bygga altanen helt flytande på plåttaket och låta räcket hålla det på plats med ett väggfäste på var sida. Bjälklaget blir ett hel konstruktion tryckt virke som är limmat och skruvat. Vid storleksförändringar pga årstid glider hela konstruktion ovanpå plåttaket.
 
Hej!

Har just läst tråden med stort intresse, då även jag har lagt ny falsplåt på en Ängby-balkong i nästan identisk storlek (ca 6x4m, lutning ca 1-1,5cm/m), och ska installera nytt räcke inom kort, samt ev trätrall.

Har fått ett flertal offerter på räcke, varav den bästa låg på 22 ksek (ex moms) inkl montering och rostskyddsbehandling (sprutmålas i verkstad). Exkl slutmålning. Samma stil som ditt. Smide, ej galv. Fäste med smedens hemmagjorda falsklämmor (dvs ej skruv). Verkar offerten vettig? Någon annan smed att rekommendera?

Rekommendation ang trätrallen, hittade du en bra lösning?

Hälsn! /Johan
 
Angånde nackdelarna med att ha falsad plåt på tak med liten lutning --- skulle det vara idé att lägga på silikonsträngar i falsarna för att täta?

Jag har också varit inne på smidesräcke (det är snyggast, tycker jag), men om det kostar bortåt 30000 med moms känns det inte så aktuellt för mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.