Vi har en knappt 100-årig veranda med balkong ovanpå. I nuläget verkar konstruktionen bestå av (nerifrån o upp) trä, plåtlister längs kanterna, takpapp/tjärpapp o sist korrugerad plåt. Vi vill förstås ha något annat än den korrugerade plåten, för i nuläget går det ju knappt att använda balkongen.

Vi hade tänkt lyfta av plåten, ta bort pappen om det behövs (vilket det väl antagligen gör eftersom spiken som håller kvar plåten bör ha perforerat pappen), reparera träkonstruktionen om det behövs, sedan lägga ny papp och sist en trätrall.

Kruxet är att vi är osäkra på om man kan lägga en trätrall sådär direkt ovanpå ett papptak. Det finns ingen risk att den nöter hål på pappen på sikt?

Vi har klurat ut hur trallen ska konstrueras utan att man behöver spika fast den genom pappen, men behöver man lägga något emellan trallen och pappen för att undvika skav - eller går det bra ändå? Andra åsikter?
 
Lägg remsor av papp mellan bärande reglar och taket så håller det, normalt sett behöver man inte fästa konstruktionen, den kommer ingenstans där den ligger.
 
Tack! Låter bra, då gör vi så.
Menar du takpapp förresten?
 
Antar att det är låg lutning på
taket.
Då bör det säkert vara en grövre papp om
ni tar bort plåten.
En underlagspapp och en tjockare ytpapp
som limmas.

Mvh Putte
 
Inte limmas - bränns :)
 
Inte brännas! Svetsas
 
Jodå, det är förstås ganska platt. Grövre doningar alltså - ska fråga på byggaffären. Men brännas? Svetsas? Vad menas?
 
Omlottskarvarna tätas genom "svetsning/bränning".
Dvs man värmer upp den "klistermassa" som normalt finns på den sida av pappen som skall ligga över tidigare lagd pappvåd.
 
Ja, remsorna bör vara av ytpapp dom med, vi brukar lämna 12cm remsor som vi får över vid frånskär.
 
Jag säger som jag brukar: ring en riktig takläggare istället för byggaffärer. Deras produkter är miljarder gånger bättre än självtäckgrejerna, visserligen dyrare men det lönar sig i slutändan.
 
...och köpa material av dom menar du?

Vi har precis haft en takläggare hos oss som lagt ett superfint tak på vårt nya utbygge, med ståndfalsar (heter det väl) och allt. Supersnyggt - men nu finns det inte så mycket pengar kvar till att hyra in några fler hantverkare på ett tag... Så verandataket får bli gör-det-själv.
 
En veranda borde inte bli så dyrt att ta in en takläggare till, papptak är betydligt billigare än falsat plåttak.
Kan bara hålla med jocke_mejsel om att det är ett högriskprojekt att göra dylika jobb med självtäck-produkter, dyrt är det oxå så mellanskillnaden behöver inte bli så stor.

Dock vill jag rekommendera svaensktillverkade produkter då dom håller bäst kvalitet. detta gäller både entreprenadprodukter och gör-det-självprylar.
 
  • Gilla
patrik_bjorklund
  • Laddar…
Jag kan berätta en liten historia från den senaste månaden som handlar om exakt det här fast värre. Jag har under en månads tid krupit runt under isolerade ventilationsrör och letat läckage. Allt bara för att en fastighetsägare valde det billiga alternativet när han byggde om. Det som hänt är att han tagit in en byggfirma som flyttat all ventilation på taket och sedan tätat alla hål med någon form av självtäckpapp, och sedan byggt över allt med ett "plåtskjul". Efter det har snön börjat smälta och det har regnat ett antal gånger med följd att det fullkomligt öser in vatten i huset. Det här ledde till att vi fick montera ner all plåt och har sedan fått krypa runt på taket och lägga igen alla hål igen. Alltså det som han tyckte var en billig och bra lösning slutatde med att han fick betala förmodligen ett par- trehundratusen kr helt i onödan bara i takläggning, plus att han sedan får betala ex antal tusen för att riva ur huset och byta väggar och innertak.
Bara en liten varning innan man lägger tak själv och bygger över det.
MVH /Johan som hatat sitt jobb den senaste månaden.
 
Ja... kanske ska fundera en gång till...

Fast det här handlar ju om taket på en öppen veranda (det kanske inte framgick)
- hade det varit ett tak ovanpå ett bostadsutrymme hade jag inte ens funderat på att göra det själv. Skulle något gå snett pajar vi taket på förstukvisten, inget mer. Men jag ska tänka på det en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.