Finns säker flera som frågat om detta, men helt ärligt har jag inte tid och ork att leta rätt på dessa trådar. Länka gärna om ni känner till någon.

Vår plan är att ha två olika altaner/träterasser. Den ena är färdig. Den är låg, ligger i samma nivå som innergolv och kommer väl hamna ca 10 cm ovan gräsnivå när jord och gräs är lagt. Den är byggd på ett gäng plintar och ett riktigt stabilt regelverk.

Altan nummer två ska ligga intill men denna vill vi ha i samma nivå som gräset, dvs. verkligen marknivå. Vi orkar inte gräva ner för plintar för denna. Vi har grävt ur, lagt fiberduk och börjar lassa på med makadam som vi tänkt platta med padda för att få ett stabilt underlag. Huvudfrågan är kort och gott hur kraftigt regelverk som behövs. Jag fattar ju att ju tjockare desto stabilare, men vilka dimensioner räcker?

En annan fråga är:
Kan man lägga regelverket direkt på makadamet eller måste man lägga reglarna på stenplattor?
 
Om du köper A-klassade reglar så ska de tåla att ligga på marken och ju mer stöd du har under regeln desto mindre dimension behöver du... Fullt stöd under så kan ju ingenting svikta oavsett virkesdimension.

Jag valde dock att lägga vår uteplats på stenplattor för att det blev enklare att väga av än om jag skulle ha lagt det direkt mot marken.
 
Om ni nu lägger så mycket arbete på att gräva ur, markduken o paddad kross... Är det då inte enklare o bättre att fortsätta det spåret och lägga plattor istället?
 
Nimajneb, tanken var från början att lägga plattor. :) Men vi velar lite. Just nu är vi mer inne på trätrall än plattor. Eftersom vi velar lite tänkte vi att vi kör på ett underlag där det funkar att lägga både trall och plattor.

iSnobben, har kollat tidigare på den byggbeskrivningen, men frågan är ju vilka dimensioner som krävs på reglarna, vad vi minst måste ha för att det ska bli hyfsat stabilt men inte komma alltför högt. Sen låter det förstås vettigt att lägga på plattor i stället, just för att det blir enklare att väga av.
 
Ja alltså lägger ni direkt på marken så räcker det med 45x95 och i teorin ska det ju funka med ännu mindre men det tror jag kan bli svårt i praktiken. Lägger ni på plattor så är väl tipset att söka på spännviddstabell för att se hur långt avstånd som fungerar med en viss storlek på regel. Sen är det ju bara att välja mellan många plattor och ett lågt trädäck eller färre plattor och ett lite högre trädäck. Själv valde jag 45x145 mest för att det blev lagom med tanke på altandörr och poolkant.
 
Hmmm

Kan vara ute på hal is men en av mina teorier är att allt virke skruvar sig och är eg bara rakt när det är färskt från brädgården. Därav följande resonemang.

Vanlig altan 195x45 syll och 145x45 regel samt 120x28 trall blir så in i hv#&e tungt så att rejält skruvat ligger en sådan konstruktion alltid dikt mot underlag, oavsett om det är plint eller platta. Risken uppstår när man tunnar ut detta

Dvs en lättkonstruktion med säg 45x95 som vägs av tätt på plattor och som läggs cc 40 med 95 trall. Min teori är att delar av en sådan skulle kunna torka och lyfta sig själv. Effekten skulle bli en klapprande altan när man går på den....


... Har dock inte provat eller har belägg för detta... Skulle själv inte vilja prova.




Om du har djupet upp till gräs kanske vi kan ge ett förslag på regellösning ....
 
Säger inte att det inte skulle kunna hända det du beskriver men när vi flyttade in så låg det ett däck här som låg på några små fjuttiga plattbitar som i sin tur låg på sand. Reglarna var nog 45x70 kanske och trallen var 22x95 och man kan säga mycket om den trallen men den led inte av de problemen som du beskriver. Den hade dessutom legat riktigt länge kanske lika länge som huset har stått här och isf är den sen 1976...
 
ZNK, matjord och gräs finns inte än tyvärr. Därför vet vi inte exakt hur högt vi kan bygginuläget.VV(Vi ville dock börja gräva ur marken för att tydligt markera för grävarn var vi INTE vill ha matjord.)

Dimensionerna på trallen blir i alla fall garanterat 120*28, dvs samma som på altanen som är klar. Altanen kommer bli ca 25 kvm.

Får kolla spännviddstabellen!

Det du säger här på slutet, iSnobben, låter hoppfullt i mina öron! :)
 
Hehe jo jag tror att man lätt överdimensionerar en aning och det har jag säkert gjort nu med det jag byggde också :) Självklart ska ni använda 28x120 trall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.