Hej,

Vi har ett hus som byggdes 2006-2007 (bygglov 2005) och vi har fått problem med mögel i huset. Det är en mögelhund som har indikerat mögel mellan två sovrum.

Jag har tittat på massa kort som vi tog under byggtiden och vad jag kan se så ligger träreglarna direkt mot betongplattan (platta på mark 15cm cellplast, 5cm under en bärande vägg som går under en bärande vägg).

Roger,
 
Kanske inte optimalt men jag tror det är något annat som ställer till det för dig. En platta med cellplast under är ju normalt helt torr.
 
Är det golvvärme i plattan? Isåfall är det nog ännu mindre risk att det skulle komma fukt den vägen. (men som mathias skriver så är det väl inte helt optimalt)
Men ofta limmar man ju träreglar mot betong (och får då också viss distans pga limmet)
 
Det är väl standard att det skall vara grundmurspapp eller liknande under syllen?
 
Hej,

Nej reglarna är inte limmade och det är inte golvvärme. Dock är det två rör som går under vägen till en radiator (går vinkelrätt och inte längs med väggen så det blir bara ett väldigt litet värmegolv under väggen).

Roger
 
Kan det vara så att man inte fått ner plattans fuktighet under bygget innan man lagt på plast och golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.