Jag säljer en träsvarv, Einhell TC-1000/1. Jag köpte den för att testa om träsvarvning var något för mig, blev biten direkt, och har bytt upp mig till en bättre maskin så denna behöver jag inte längre.

Fördelar med denna maskin:
* Den är billig.
* Bädden består av två delar. Om man väljer att bara montera förlängningsdelen när den behövs så är den lätt att flytta undan om man, som jag, har trångt i snickarboden. Längden utan förlängningsdelen är tillräcklig under lärotiden.
* Den är billig.
* Låg vikt, särskilt om man inte monterar förlängningsdelen, gör den enkel att lyfta undan efter användning.
* Den är billig.
* Fyrkantrören i botten gör den enkel att spänna fast stadigt.
* Den är billig.
* Använd i mindre än fem timmar.
* Den är billig.
* Färgen är röd.
* Har jag nämnt att den är billig?

Fabrikatet, Einhell, är inget speciellt. Samma svarv säljs under en mängd olika varumärken. Det enda som talar för just min svarv (förutom priset) är att den är av en variant där dubbdockan är lite stadigare. En äldre variant (som jag tror säljs under samma beteckning) har en vekare dubbdocka som består av två vertikala plåtbitar som dubbskruven löper igenom (se bilden från Duab, där är den vekare dubbdockan), medan den nyare dockan har en kraftigare konstruktion där plåtarna är längs med rotationsaxeln.

Specifikationer finns exempelvis här:
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/trasvarvar/einhell-tc-ww-1000-1-trasvarv

Pris: 1400kr prutat och klart.
 
Jag bumpar denna annons och sänker priset till 1000kr.
 
Har du testat blocket? Jag brukar alltid lägga ut annonser både här och på blocket. Klart fler idiotsvar och folk som vill ha och sedan inte dyker upp, men i nästan alla fall är det genom den kanalen prylarna säljs.
 
  • Älska
Stefan_R
  • Laddar…
K
Bara svarven, inga verktyg med?
 
Bara svarven.

Jag använder Julas svarvverktyg:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...behor/svarvstal-for-tra/svarvstalsats-022604/

Jag har bara ett "riktigt" svarvjärn, en "skew chisel" från Kirchen, men för att vara helt ärlig så är jag inte tillräckligt skicklig för att märka någon skillnad på dem. Möjligen att Julas järn blir slöa lite fortare, men jag använder den här metoden för att skärpa stålen, det går så pass fort att det inte är något besvär. (Emellanåt gör jag lite rejälare skärpningar på Tormek:en.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.