A
Tjena, har en fråga till er! Vet ni var/hur, man bäst får tag i störar/unga tallstammar, eller vad det är? Kan man köpa det av något timmerbruk eller hur gör man om man vill ha tag i det men inte har nån skog?
 
  • Traditionellt Blackfoot-teepee i ett naturlandskap under dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Hör av dig till såna som avverkar skog och fråga om du kan få åka till ett blivande hygge innan de själva ska dit.
Det du vill ha tag i och såga ner är "undertryckta granar"
 
Asp- eller björksly borde funka. Asp blir oftast smal och lång så det är nog lättare att hitta. Jag skulle kolla på Facebook eller på skogsforum om jag inte redan kände folk med skog.
 
Försök hitta gärdsgårdsstörar eller gamla hässjestörar
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hör av dig till såna som avverkar skog och fråga om du kan få åka till ett blivande hygge innan de själva ska dit.
Det du vill ha tag i och såga ner är "undertryckta granar"
Bra idé!
 
A
Z z_bumbi skrev:
Asp- eller björksly borde funka. Asp blir oftast smal och lång så det är nog lättare att hitta. Jag skulle kolla på Facebook eller på skogsforum om jag inte redan kände folk med skog.
Bra idé! Jag gör ju tyvärr inte det, men har du något bra forum du kan länka?
 
Du får leta runt i närområdet där du bor.
Det du söker är det som blir kvar i skogen efter slyröjning/gallring.
 
Kalle Karlsson4 skrev:
Bra idé! Jag gör ju tyvärr inte det, men har du något bra forum du kan länka?
skogsforum
 
Åsa Lund
C carpe skrev:
Försök hitta gärdsgårdsstörar eller gamla hässjestörar
Dessa gjordes förr just av undertryckta granar.

Och de tunna granarna lämnas inte kvar efter avverkning. De åker i en egen sortering, kubb tror jag den fraktionen kallas. Kalhygge är kalt.
 
Redigerat:
Fundering, vad ska de användas till och mängden som behövs? Det är ett "tält" på bild.
 
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dessa gjordes förr just av undertryckta granar.

Och de tunna granarna lämnas inte kvar efter avverkning. De åker i en egen sortering, kubb tror jag den fraktionen kallas. Kalhygge är kalt.
Hur får man tag i kubb? Vet du det?
Mvh
 
A
A AndersS skrev:
Fundering, vad ska de användas till och mängden som behövs? Det är ett "tält" på bild.
Kanske 30 40 st, och det ska byggas tält utav. Störarna fungerar som stommen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dessa gjordes förr just av undertryckta granar.

Och de tunna granarna lämnas inte kvar efter avverkning. De åker i en egen sortering, kubb tror jag den fraktionen kallas. Kalhygge är kalt.
Nä det är ett missförstånd, kubb är ett sortiment ur vilket man kan såga eller fräsa ett ämne/regel ur, jag tror du far efter begreppet "slana" vilket används till gärsgårdar
 
  • Gilla
Anonymiserad 559485 och 3 till
  • Laddar…
30-40 st till tält. Nu vet vi inte hur du bor och var, men ta en tur ute i skogarna i grannskapet för att se om någon röjt i skogen och det ligger kvar.
I skogarna runt fritidhuset ligger sådant som skulle räcka till en mindre tältstad och som blir liggande kvar, mestadels löv.
Ta kontakt med markägaren och fråga om du får ta det.
Har själv röjt lite och lagt undan asp som jag dragit barken av till diverse t ex. buskstöd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 559485
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
30-40 st till tält. Nu vet vi inte hur du bor och var, men ta en tur ute i skogarna i grannskapet för att se om någon röjt i skogen och det ligger kvar.
I skogarna runt fritidhuset ligger sådant som skulle räcka till en mindre tältstad och som blir liggande kvar, mestadels löv.
Ta kontakt med markägaren och fråga om du får ta det.
Har själv röjt lite och lagt undan asp som jag dragit barken av till diverse t ex. buskstöd.
Hur vet man vem som är markägare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.