Har träslipers i min trädgård och har läst lite om att dessa innehåller kreosot o andra gottiga saker som man gärna håller sig från.

Någon som har någon fakta på om dessa blir mindre farliga med åren eller om det bara är o skicka fortast möjliga?
 
Världens bästa impregnering den försvinner aldrig så gör dig hellre av med dem.
Vi har det i trädgården och när det börjar bli riktigt varmt kan man känna att det börjar lukta från dem
 
Mina innehöll miljontals myror och det tyckte jag var en bra anledning att låta dem gå till återvinningen.

Annars är det knappast någon akut fara. Impregneringsmedel stannar i träet i huvudsak. Det är dock dumt att odla grönsaker i närheten. En viss utlakning blir det med åren, och då blir de "mindre farliga" som du skriver eftersom gifterna hamnar i omgivningen i stället. Samtidigt blir de mindre bra - ruttna, vattensjuka, fula osv.
 
Dom brukar ha en tendens att ruttna i mitten med åren, speciellt om ändarna blivit kapade nångång.
Föräldrarnas var utdömda i mitten av 80talet och landade i deras trädgård i början på 90talet, och nu rivs dom bort (5-10år för sent iofs) så hållbarheten är god rätt länge.
 
Tack för era svar. Någon som vet om Återvinningscentralerna tar emot dessa? SAkall givetvis höra med med min närmsta ÅVC men tänkte om någon lämnat nyss?
 
Lämnas i behållaren för impregnerat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.