Hej! Jag har nyligt köpt en bostadsrätt, huset håller på att byggas och det är inte inflyttning förrän om ett år så nu finns det mycket tid till planering... Både på gott och ont!

Lägenheten är byggd som många andra nya bostäder nuförtiden - öppet mellan kök och vardagsrum. Vardagsrummet är 40 kvm och köket 15 kvm. Jag kommer redan nu börja spara för att kunna investera i flera nya möbler då de jag har idag i vardagsrummet kommer hamna i ett av de andra rummen. Min rädsla är egentligen att jag köper massa nytt och dyrt som jag tröttnar på efter något år eller så. Jag vill verkligen att varje möbel ska kännas helrätt!

Vad jag redan vet att jag vill köpa nytt är:
Matsalsmöbler (6-8 pers.)
Soffbord
Mediamöbel för stereo DVD etc (ovan sitter plasma/LCD)
Bokhylla/vitrin/sideboard el. dylikt (vad som passar rummet)

Soffan och fåtöljen som finns idag behåller jag, de är helt nya. (Naturvitt)
Väggarna kommer mest troligen vara vita till en början.
Ekparkett på golvet.
Köksmöblerna är ljusa -lönn (tror jag) och fortfarande fina, så de kommer också finnas kvar (köket är dock lite avskärmat så det känns inte som man sitter i vardagsrummet).

Nu när jag börjat titta på vad jag ska köpa så inser jag hur svårt det blir! Jag gillar såklart all ek som finns i butikerna nu, men hur länge kommer det kännas modernt, är det bara en fluga? Jag gillar också det allra mörkaste trät (tex Mios Vineyard) som jag tycker är väldigt fint till vitt. Kan man kombinera lite hur man själv tycker är snyggt eller blir det allra bäst med "allt" av samma träslag? På något sätt tycker jag att allt av samma blir "för mycket av det goda" men jag har samtidigt svårt att se framför mig hur ett "blandat" vardagsrum skulle kunna se ut.

Ett av mina andra huvudbry är vitvarorna. Eftersom jag nu är med från början av byggandet så kommer jag få göra tillval på tex kakel/skåpsluckor etc. Jättekul men också svårt! Min fundering är om det kommer vara värt att betala extra för att få rostfria vitvaror i köket? Det vita känns så tråkigt och det rostfria fortfarande modernt och fint men det kanske bara är tillfälligt?

Är väldigt tacksam för alla eventuella tips och förslag...!

Mvh

Sofia
 
Då skulle jag råda dig att satsa krutet på det du vill komplettera själva lägenheten med och fundera ut en 'ram' som passar dig och din smak, bestäm dig för det först och lägg sedan till möbelförslag osv.

Vill du ha RF vitvaror i köket så sätt in det, men försök först bilda dig en helhetsuppfattning om hur du vill ha ditt kök, dvs. med köksinredning, vitvaror, kakel, golv osv.
Strunta i första skedet i de köksmöbler du har nu och gör kollage av varje rum med klipp på önskeinredningar samt kulör/materialprover.
Försök få lägenheten så stilmässigt genomgående som det går när det gäller själva ramen/grunden, jag antar att det inte är någon jättelägenhet i m2 det handlar om, så försök att få rummen att harmoniera med varandra utan att för den delen vara identiska, spec. när du har en öppen planlösning.

När det gäller exakta möbelval så är det jättesvårt att råda då ingen med säkerhet kan säga vad som är en 'fluga' och vilka flugor som framöver kommer att kallas 'klassiker' ;)

Försök definiera en stil som känns som 'din', vill du sedan använda dig av möbler i stilen som tex. MIO's 'Vineyard' så ta den som enstaka detaljer, inte hela möblemang om du inte vet med dig att du varit en 'New England' fantast i 'evigheter', visst ser de fina ut, men ska man köpa 'allt' i den stilen så kanske man bör ha sneglat på denna typ av möbler före MIO hade den i årets katalog ;), annars är nog risken uppenbar att man efter ganska kort tid ångrar sig.

Mitt oexakta råd till dig är alltså att klippa ut bilder på allt du gillar när det gäller de olika rummens basinredning, väggfärger/nyanser, golvkombinationer, badrum osv.
Sätt ihop dessa till en 'sammanhållen lägenhet' och satsa på de färger och tillval du vill nu i byggskedet när du ändå har både tid och möjlighet, istället för att i nuläget både välja och kanske tom. köpa ett flertal möbler, för att istället tex. ta 'alla väggar vita' och sedan börja med att måla om dem efter några månader ;), jag skulle tom. säga att du med fördel skulle flytta in med de möbler du har och känna dig för och beställa nytt eftersom (går ju ändå relativt fort om du bara sparat ihop kapital ;)), det är ganska stor skillnad att möblera utifrån en planskiss över boytan jämfört med att bo sas. 'på ort och ställe' och därifrån göra sina val :), många gånger visar det sig att man inte alls vill använda rummet på det sätt man var så säker på när man möblerade 'ritningen' :).

MVH och Lycka till//Christina.
 
Tack för ditt svar Christina! Klipp och klistra blir absolut min kommande helgsyssla..!

Du har helt rätt, det är dumt att köpa möbler redan nu såklart när jag inte vet helt exakt hur det ser ut inne i lägneheten. De möbler jag vill köpa kommer därför inte beställas förrän efter inflytt men det hade ju varit skönt att redan då i stort sätt ha bestämt sig..! Man vill ju ha klart och inrett så fort som möjligt, men jag vill inte panikköpa en dyr möbel bara för att jag "måste" ha något plats. (Jag bor idag i en tvåa 60 kvm och den nya lägenheten är en trea på 111 kvm så det är nästan dubbelt så stort!)

Tack igen!

Mvh
Sofia
 
I en del möbelkataloger, tex IKEA:s, ILVA, och på en del hemsidor, tex MIO, finns det exempel på olika stilar. Du kan också kolla i böcker om möbelhistoria, för att få ett lite längre perspektiv. Om du är osäker på vilken stil som du kommer att gilla en längre tid så skulle jag satsa på billigare möbler, eller på möbler som är lätta att sälja. Det här med trender är lite klurigt. :p Om man köper något träslag ett år och vill komplettera några år senare så kanske det inte finns längre. De senaste årtionden har det gått snabbt, teak, furu, mörkbrunt, bok, björk, ek, och nu valnöt. Även om det du väljer nu blir omodernt om några år så återkommer det, så trender ska man inte bry sig för mycket om. Om du har ekgolv skulle jag råda att inte ha ekmöbler för det blir lite för mycket. Däremot passar det med björk och valnöt till ek.
Angående rostfritt har det varit flera trådar här om det, många positiva, många negativa till det.
Hoppas du hittar något du gillar. Byggimpert klippa och klistra råd är jättebra. :D

Pernilla
 
Mina föräldrar har ett ekmöblemang, med bord, stolar och skåp. Detta har de haft under hela min uppväxt och tanken är att jag ska få det när de flyttar till mindre så smånnigom.

Vi har inte tröttnat på eken, snarare tvärtom!
 
Jag vet varken din ålder eller om du har sambo eller kanske kommer att hitta en sambo inom de närmsta åren. Den personen kommer också att tillföra eget och ha egen smak.

Både jag och min man hade egna bon med ärvda möbler som vi försökt pyssla ihop. Sedan tänkte vi inte speciellt långsiktigt utan anpassade till vår dåvarande situation, en etta på 35 kvm. Nu har vi hus på 143 kvm och två barn. Har satsat på att komplettera våra ärvda möbler med billiga IKEA möbler. När barnen blir lite större, och möblerna inte slits lika mycket så köper vi lite mer kvalitetsmöbler. Kanske.
 
Jag är 27 år och har sambo. Vi bor för tillfället i hans första lägenhet med endast hans möbler. Mina möbler står numera i en liten stuga på mina föräldrars tomt, inget jag saknar alltså. Min sambo har (för att vara kille) en bra stil på möblerna tycker jag, det mesta är nytt men lite väl stilrent och sterilt för min smak. Han vet såklart om min åsikt och vi inser att det kommer bli många diskussioner framöver...! Men eftersom det blir nytt och större boende ser jag chansen att sätta min prägel på lägenheten och det vill min sambo också, så jag känner mig mer hemma. Som tur är kommer vi överens om det mesta i inredningsväg, det skiljer väl lite ibland på vissa detaljer bara och jag får vara glad att han faktiskt är intresserad, det är inte alla killar..! :)

Vi känner väl att vi gärna vill ha fina möbler som håller i stil några år framöver. Alltså inte köpa matsalsmöbler för 15 000:- och om 2 år hata dem! Vi har inte tänkt så mycket på det praktiska, tex har jag alltid velat ha en vit soffa och för ca ett år sedan köpte vi den med mottot att vi kommer inte kunna ha det i framtiden när vi får barn. Det gäller att passa på! ;)

Tack för era kommentarer!
 
Det verkar som om ni kommit långt i planeringen, och man kan ju aldrig vara helt säker på sin smak. Är själv 33 år och ändrar smak med modet  :-[ ;)
Min mormor hade björkmöbler som jag ärvt. Jag har alltid tyckt att de är så fina och är jätteglad för att jag fick dem. Mina föräldrar och svärisar har mörka 60-70-tals trä, och för några år sedan tyckte jag de var så mörka och dystra, men har börjat gilla dem nu, antagligen för att det blivit inne med mörka möbler - man är ju inte helt oemottaglig  ;D ;) . Mörka möbler är lätta att kombinera med Engelsk, Amerikansk, Japansk, Indisk och Medelhavsstil, eftersom dessa länder har mycket mörka träslag i sina möbler. Björk är mer Nordisk stil. Ek är ju väldigt klassiskt, men på gränsen till tråkigt... Men det beror mycket på vad man har till, lampor, dukar, mattor, tavlor osv.

Om du gillar Mios Vineyard, som är New England-stil, så kolla denna tråden.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1118671849


Pernilla
 
Nu blir jag genast sugen på att titta på Vineyard "live"..! Klart man blir besviken om det inte ser lika fint ut som på bilderna. Fast samtidigt en liten lättnad då de kostar lite mycket tycker jag. Soffbordet och Sideboarden är mina självklara favoriter i alla fall, kan bli så att en av dem hamnar i min ägo någon gång! :) (Om jag inte ratar dem när jag ser dem på riktigt vill säga...)

Både Lexington och Gant Home har grymt fina miljöer i sina kataloger, som tur är finns många detaljer kopierade av tex Mio, fylla soffan med bara Lexingtonkuddar är ju inte direkt billigt!

Håller med om eken, det är på gränsen till tråkigt nu. Det finns så mycket i butikerna, det mesta ser likadant ut och i stort sett alla man känner har fyllt sina hem med "identiska" möbler. Kan nog vara en fördel att vara annorlunda, har man lika som alla andra lessnar man kanske snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.