Vi har vita luckor ,ev ljusgrått mosaik kakel och ek golv och rostfria vitvaror.Min fråga är nu till er kunniga, vilket träslag passar då bäst till bänkskivan,hade tänkt ek men är osäker.Är det någon som kan hjälpa mig.En annan fråga är villken färg som passar bäst på tapetern till detta en vit ton eller grå ton????Eller något annat!Ett förslag på en fondvägg är också välkommen!
 
Ek eller björk bör fungera bra!

Gråa tapeter kan göra rummet lite för kallt med tanke på att kaklet också är grått. Jag hade satsat på vitt, gärna brutet mot sand/beige.
Med dessa färger så får ni stor valfrihet på fondvägg. Vinrött, limegrönt, blågrått känns spontant bra.
 
Rostfritt, ek och vitt låter jättefint. Jag hade inte valt grå mosaik, hellre vitt och satsat på färg någon annanstans. Ekbänkskiva hade jag nog valt, inte björk eller bok iallfall. Just vid matplatsen är det bra med en tålig väggyta, dvs tapter som det är lätt att torka bort fläckar från. Jag tycker ni ska kolla i olika kataloger och på nätet så att ni hittar just den stil och kombination ni vill ha.

Vi fräschade upp vårt kök för några år sedan. När vi köpte huset hade köket mörkbruna luckor, orangemålade strukturtapeter och brunt/grönt mönstrat kakel. Vi bytte till de vita originalluckorna som låg på vinden, rev bort tapeterna och tapetserade med ECO easy-up vit-grå tapeter, och satte upp blå mosaik. Ah, underbart!
När vi skulle köpa kakel var min man ute efter svart kakel och jag vitt. Sedan såg vi det här blåa och blev störtförälskade båda två.

Pernilla
 
Ek som bänkskiva!! Speciellt om ni har ekgolv... Jag skulle måla väggarna med någon blankare färg som är lättare att torka av samt att det är lätt att måla om när väggarna blir för solkiga. Vi har en mörkare grå fondvägg, resten i vitt...
 
Det här kanske kommer lite sent men jag vill iallafall göra ett inlägg. (Någon kanske läser)

Jag skulle inte välja ek. Det är hur snyggt som helst vi har det i vårat kök som är ca 4 månader. Problemet är att ek inte tål kontakt med järn och vatten. Det som händer, om man tex som jag gjorde lägger en kolstålskniv som är lite fuktig på bänkskivan, är att det blir stora svarta märken. Det är inte rost utan ek innehåller garvsyra som reagerar med järnet. det blir kolsvart. Om man sen är lite slarvig och ställer konsevburkar på bänken händer samma sak.

Vi kanske är ovanligt slarviga men våran bänk är redan full med ringar och annat fult :(

Det värsta är att det är väldigt svårt att slipa bort också eftersom det går in så djupt.

Ville bara säga det, så det inte kommer som en obehaglig överraskning. Andra träslag är inte så tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.