Hur bra dåliga är skruv från Biltema/Jula jämfört med proffsskruvar?

Jag har alltid köpt träskruv (5x90 etc) på Biltema och Jula. Visst, en eller två skruvar per förpackning har igensatt skruvspår efter galvaniseringen. Men det är okej för mig. Eftersom det är halva priset.

Att köpa märkesskruvar känns verkligen inte ett måste. Eller borde man?

Kan man skruva Jula/Biltema och sova gott?

Eller borde man byta till märkesskuvar?
 
Jag har skruvat tusentals skruvar från biltema, företrädelsevis deras utomhusskruvar och jag har inte märkt någon skillnad mot de märkesskruvar jag köpt på Beijer eller Bauhaus.

Sen skulle jag kanske inte göra enstaka kritiska infästningar med skruvar från Biltema men sådana infästningar kräver å andra sidan andra skruvar som inte finns på Biltema.

Jag vet att jag undvikit deras rosfria trallskruv eftersom de är så klena.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Tycker att märkesskruv är mycket lättare att skruva in, medan biltema kräver lite mer övertygelse.

Huruvida de håller sämre har jag inte än kunnat utvärdera.
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
N
Det handlar ju inte bara om att skruven ska fungera just i de sekunder när man monterar den! Skruven ska hålla fast virket i många år, inte rosta eller falla sönder, vilket "billiga" skruvar från Feltema oftast gör. Billigt är väldigt dyrt i längden.
Sen handlar det även om att inte stödja en totalitär regim som inte bryr sig ett dugg på mänskliga rättigheter ( om nu skruven tillverkats i t.ex. Kina). Då väljer jag hellre en skruv tillverkad inom EU, eller helst Sverige.

Man är bra dum mot sig själv när man tror att priset är det viktigaste.
 
Skruvat trall dessvärre med Biltema. Märkte att många skruvar gått sönder, eller huvudet lossnat. Köpte Heco och fäste de brädorna som hade lossnat och det verkade fungera. Biltema är billigt, men har inte jätte mycket förtroende hos mig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Skruvat massvis med trall med Biltema RF, både A2 och A4. Vill minnas A2 upplevdes litet stadigare men även A4 har funkat fint. Dels vid montering, men inte minst vid demontering efter några år för diverse justeringar och eljobb under trallen. Använt både vanlig skruvdragare och slagskruvdragare, inga som helst problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Det handlar ju inte bara om att skruven ska fungera just i de sekunder när man monterar den! Skruven ska hålla fast virket i många år, inte rosta eller falla sönder, vilket "billiga" skruvar från Feltema oftast gör. Billigt är väldigt dyrt i längden.
Sen handlar det även om att inte stödja en totalitär regim som inte bryr sig ett dugg på mänskliga rättigheter ( om nu skruven tillverkats i t.ex. Kina). Då väljer jag hellre en skruv tillverkad inom EU, eller helst Sverige.

Man är bra dum mot sig själv när man tror att priset är det viktigaste.
Finns det någon som tillverkar skruv i Sverige idag?

Det jag får från tillverkarna är att den stora tillverkaren av skruv idag är Taiwan. Vet att Essve tillverkar mycket där.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MrJay
R Robert-san01 skrev:
Det jag får från tillverkarna är att den stora tillverkaren av skruv idag är Taiwan. Vet att Essve tillverkar mycket där.
Jag har ingen koll på var Essve får tag på sina skruvar men jag vet att krokar de säljer importeras direkt från Kina av ett svenskt bolag som kränger dessa till Essve
 
Vilket märke på skruv ska man köpa då, om man inte vill ha från kina/taiwan?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R
Är inte det mesta tillverkat i Kina/Taiwan men med olika kvalitet..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
U
Gunnebo har lite av sin tillverkning av spik och skruv kvar i Gunnebo. Men volymprodukterna tillverkar även de i Taiwan.
 
N Namnet skrev:
Skruven ska hålla fast virket i många år, inte rosta eller falla sönder, vilket "billiga" skruvar från Feltema oftast gör.
Har du ett flertal personliga erfarenheter av att Biltemas skruvar ofta gör det? Hur många år brukar det ta? Hur stor andel av skruvarna har rost som påverkar något efter denna tid? Hur stor andel av skruvarna har "fallit sönder" efter denna tid? Vad menar du egentligen med "falla sönder"? Menar du att skruven går av?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Hur bra dåliga är skruv från Biltema/Jula jämfört med proffsskruvar?

Jag har alltid köpt träskruv (5x90 etc) på Biltema och Jula. Visst, en eller två skruvar per förpackning har igensatt skruvspår efter galvaniseringen. Men det är okej för mig. Eftersom det är halva priset.

Att köpa märkesskruvar känns verkligen inte ett måste. Eller borde man?

Kan man skruva Jula/Biltema och sova gott?

Eller borde man byta till märkesskuvar?
Jag tycker biltemas trä skruvar fungerar bra. Dock bör man alltid kolla på prestanda deklaration ifall man ska använda dem till något mer kritiskt. Det biltemas skruvar är "fina" ceritifikat, som dyrare skruvar har, vilket är ett krav för att att kunna användas i byggnader som ska uppfylla vissa standarder.
 
Livet är för kort för att använda dålig skruv!

Min erfarenhet av Biltema är att man lätt drar av skruven när man vill skruva ihop något. Samma problem har jag aldrig märkt av med Essve. Frågan är dessutom vad som händer över tid med de skruvar från Biltema som inte går sönder vid monteringen? Min gissning är att ytterligare ett par går av när träet rör sig eller belastas. Efter ett par år så hänger väl väggarna ihop i gipset istället för i reglarna... 😋
 
Jag brukar köra Essve på "viktiga" saker, alltså mestadels konstruktionsskruv osv. Samt A4 skruv när jag skruvat trall.

Enklare saker som typ skruvlimning har jag köpt nå skruv på byggmax som jag tänker är ungefär samma kvalité som Biltema.

Jag tänker att det är dumt att chansa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.