Vi har ett trägolv från 70-talet i hela huset (från Mörkaskog). Det ser ut som breda golvplankor men är i själva verket en form av klickgolv där kärnan är några cm tjock och består av någon sorts spånskiva. På det är det limmat ett träskikt på strax under 1 cm.

På ganska många "plankor" har det övre träskiktet krökt sig uppåt i kanterna (hände tydligen strax efter att golvet lades på 70-talet). Man har försökt att limma och spika ner kanterna men de har böjt sig uppåt igen.

Min ide är så här:
1. Fyll ut med någonting under ytskiktet så att det blir stumt. Någon sorts lim kanske, eller kemiskt trä.
2. Hyvla ner det som sticker upp. Ytskiktet blir förstås tunnare men jag tror att det ska räcka på de flesta ställena.
3. Lackera.

Vad tror ni om det här? Vad ska man fylla ut med? Ska man borra små hål så att man kommer åt att injecera vad det nu kan vara.

Resultatet behöver alls inte bli perfekt, Det får gärna se lite lappat och lagat ut. Alternativet är att ta upp golvet i stort sett i hela huset, vilket blir oändligt dyrt.
 
Ja, det där låter ju inget roligt. Kan det möjligen funka att ta bort det övre "faner"-lagret, så att bara spånskivedelen kvarstår, och sedan lägga nytt golv på det?

Ett annat alternativ kan vara att slipa ner golvet så det blir slätt, och kanske lite till, och sedan lägg nytt ovanpå det.

För ärligt talat, jag tror det kommer bli svårt att få det bra. Och hur man än vrider och vänder på det tror jag nytt golv blir både billigare och mindre jobb, oavsett om du lejer ut allt eller gör allt själv.

Hyr en golvslip och lägg på ett 40-papper så har du snart slipat ner golvet.

Hela huset ja, det är ett gediget arbete, men det blir det ju oavsett metod. Att försöka fylla ut håligheterna under faneren låter som ett evighetsjobb. Men återigen, oavsett metod, ta ett rum i taget, allterftersom energin finns ;)

Du kan ju också prova olika metoder i olika rum, om du vill.
 
Att det krökt sig uppåt tyder på fukt. Det kan ju iofs ha varit dåligt torkad betongplatta i samband med bygget, men om du lägger ned arbete på golvet nu så kanske det är läge att undersöka ev. fuktproblem.
 
det är ett lamellgolv alltså, precis som hempularen säger så är det nog pga fukt om det blev problem direkt.

Att hyra en golvslip och slipa ner slitskiktet tror jag inte ett dugg på (har själv en "proffs" golvslip på ca 80kg) det kommer att ta en evighet, även med 24papper sen ska det kantas också

Det enda tror jag är att riva ur golv för golv och lägga nytt, eller leva med det
 
Ja det stämmer nog att det var en fuktig betongplatta när golvet lades en gång i tiden. Men sen dess har det inte blivit värre, och vi har en fuktmätare under golvet som pekat på att allt är ok.

Att leva med det är ett alternativ som tydligen har fungerat bra de senaste 35 åren, men jag skulle vilja göra nånting åt de värsta plankorna i alla fall. Där kanterna sticker upp som värst kan man få stickor i fötterna om man har lite otur.

Ett alternativ som ni säger är att ta bort "faner"-skiktet och lägga i nytt där det är som värst. Då gissar jag att det bästa man kan lägga i är någon form av 1-stav parkett som håller formen även om man lackerar en gång ovanpå.

Jag kommer nog att börja testa i ett mindre viktigt rum för att se vad som fungerar bäst.
 
Jag kan väl säga som så att slipa ner golvet med en golvslip och grovt papper kommer inte ta en evighet, har själv gjort liknande manöver, gick finfint. Det tar som fasiken med grova papper.

Om golvet inte är värre än att man kunnat använda det i 35 år kanske det räcker att slipa plant och sedan låta det vara som det är. Eller om man vill fräsa ur spår vid skarvarna, där det lyft som mest, och sedan nåta, så man får ett skeppsgolv istället.
 
thomasx skrev:
Jag kan väl säga som så att slipa ner golvet med en golvslip och grovt papper kommer inte ta en evighet, har själv gjort liknande manöver, gick finfint. Det tar som fasiken med grova papper.

Om golvet inte är värre än att man kunnat använda det i 35 år kanske det räcker att slipa plant och sedan låta det vara som det är. Eller om man vill fräsa ur spår vid skarvarna, där det lyft som mest, och sedan nåta, så man får ett skeppsgolv istället.
Det räcker inte med att slipa plant i det här fallet. Det övre träskiktet har släppt i kanterna så att det fjädrar när man går på det. Om jag bara slipar blir det fortfarande fjädring och nivåskillnad när jag kliver på kanten av en sån bräda. Man måste i så fall fortfarande fylla ut med nånting under så att det blir stumt.
 
Men det måste väl bli ett mastodontjobb med osäkert resultat?
Kan det inte vara en idé att byta golv där det är som värst och ha en (långsiktig) plan på att byta hela golvet?
 
mexitegel skrev:
Men det måste väl bli ett mastodontjobb med osäkert resultat?
Kan det inte vara en idé att byta golv där det är som värst och ha en (långsiktig) plan på att byta hela golvet?
Syftar du på att slipa hela golvet? Jo, det håller jag med om. Jag tar det hellre bit för bit och börjar där det är som värst, om det finns någon bra metod.
 
Nej, jag syftar på att byta till ett annat golv för jag är rädd att du lägger ner en massa tid och pengar på något som inte håller så länge.
 
Jag har ingen lust att byta golv i hela huset. Det är ett stort hus med samma golv i nästan hela huset. Det är breda tiljor och i grunden ganska snyggt, men det är som sagt ett antal brädor, jämnt fördetade på alla rum som skulle behöva fixas.
 
Ett alternativ skulle kunna vara som följande

1. Slipa någorlunda plant (kanske inte behövs/bör slipas först, svårt att veta så jag tar med det i alla fall)

2. Fräs ut spår i skarven mellan varje tilja, i en bredd som du tycker är snyggt och igenom hela faneren.

3. Nåta. Nåten fyller du i så att den även går in under faneren där den lyfter.

4. Slipa

Då får du ett s.k. skeppsgolv, kanske till och med blir ännu snyggare än orginal :)

Jag tror detta blir mycket enklare än att försöka få in någon massa under faneren som det är.
 
jag vidhåller att det kommer att ta en j*vla tid och det kommer bli säckvis med spån och damm...

kan du pilla upp slitskiktet så det blir en glipa , då kanske du kan få i lite lim där och sen tynga ner med nått så det fastnar?
eller går det att få upp hela slitskiktet och limma om?
 
thomasx skrev:
Ett alternativ skulle kunna vara som följande

1. Slipa någorlunda plant (kanske inte behövs/bör slipas först, svårt att veta så jag tar med det i alla fall)

2. Fräs ut spår i skarven mellan varje tilja, i en bredd som du tycker är snyggt och igenom hela faneren.

3. Nåta. Nåten fyller du i så att den även går in under faneren där den lyfter.

4. Slipa

Då får du ett s.k. skeppsgolv, kanske till och med blir ännu snyggare än orginal :)

Jag tror detta blir mycket enklare än att försöka få in någon massa under faneren som det är.
Väl förberedd fixar du nog ett normalt sovrum på en helg med denna metod. Nja, undantaget sista slipningen eftersom du måste låta nåten torka ordentligt innan du slipar.
 
risken med att slipa är att han kan få ännu mer släpp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.