Såg denna lösning i ett snickarprogram på youtube och tyckte det såg smidigt ut. Alltså att istället för att använda de bakre sockelbenen ställa underskåpen i köket på en trälist som skruvats fast i väggen med hjälp av lod. Det blir rakt och man kan justera skåpstommarna i sidled innan man fäster dem.

Men vilket sorts virke ska användas för ribban så det blir rakt? Vanliga träreglar är sällan särskilt raka. Planhyvlat? Limträ? Plåt kanske tom? Hur gör snickaren? Den bör väl vara minst 2 cm djup.
 
Kan ju med 15års erfarenhet av köksmontage i bagaget säga att det är bra mycket smidigare med ben både
fram och bak då man kan justera mycket mer exakt.
Jag känner inte en erfaren köksmontör som använder läkt på väggen längre mer än vissa som kör på nybygge.

Oftast har man saker i vägen på väggen också typ el eller annat.
Dessutom kan man inte alltid ha något läkt där diskmaskinen ska stå.
Oftast som du själv skriver är inte virke helt rakt.
Ska man ha granitskivor är det väldigt noga med att få allt i våg och då är det enklare med ben.
Jobbigt att sätta läktet 100% i våg så nära golvet då det inte är en optimal arbetsställning.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju med 15års erfarenhet av köksmontage i bagaget säga att det är bra mycket smidigare med ben både
fram och bak då man kan justera mycket mer exakt.
Jag känner inte en erfaren köksmontör som använder läkt på väggen längre mer än vissa som kör på nybygge.

Oftast har man saker i vägen på väggen också typ el eller annat.
Dessutom kan man inte alltid ha något läkt där diskmaskinen ska stå.
Oftast som du själv skriver är inte virke helt rakt.
Ska man ha granitskivor är det väldigt noga med att få allt i våg och då är det enklare med ben.
Jobbigt att sätta läktet 100% i våg så nära golvet då det inte är en optimal arbetsställning.
Bra synpunkter, tack! Ska tänka ett varv till.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lättast att sätta läkten rakt med hjälp av ett laserpass, tycker jag.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Spånskivor brukar användas. Finns tillgång till sänksåg är det enkelt att såga remsor med tex bredden 10-14 cm och de blir tillräckligt styva och sviktar minimalt vid montage. Givetvis kan en rätstege eller laser vara bra för att kontrollera att de monteras rakt. För att mäta in lite längre saker i våg är en slang med vatten ofta bättre än vattenpass/rätstege/laser.
Om golvet är fast och plant och inte flytande är sockellådor i mitt tycke den snyggaste lösningen. Inga lösa socklar, fula fästbleck eller plastlister.

Hantverkare har tidspress på sig så det är klart att de använder den metod som är enklast och minst risk. Tveksamt om någon kund vill betala för hantverkare som mäter in sockellådor 0,5-1 dag.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Går bra med 25x38 eller 28x70 man tar bara det som passar och finns tillgängligt. Sedan ett par märken med lasern och slå med snörslå så blir det rakt.
 
  • Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Spånskivor brukar användas. Finns tillgång till sänksåg är det enkelt att såga remsor med tex bredden 10-14 cm och de blir tillräckligt styva och sviktar minimalt vid montage. Givetvis kan en rätstege eller laser vara bra för att kontrollera att de monteras rakt. För att mäta in lite längre saker i våg är en slang med vatten ofta bättre än vattenpass/rätstege/laser.
Om golvet är fast och plant och inte flytande är sockellådor i mitt tycke den snyggaste lösningen. Inga lösa socklar, fula fästbleck eller plastlister.

Hantverkare har tidspress på sig så det är klart att de använder den metod som är enklast och minst risk. Tveksamt om någon kund vill betala för hantverkare som mäter in sockellådor 0,5-1 dag.
Det gäller ju att golvet är hundra i så fall vilket är ytterst sällan.
Har man en frisida i ena änden vid bänkskåp t.ex och den ska gå ända ner till golv samtidigt som man har sockellådor så händer det ofta att sidan får sväva i luften då det är sockellådorna som bestämmer höjden.
Själv tycker jag sockellådorna är menlösa och inte rymmer speciellt mycket.
Dessutom lite kul att folk vill höja upp ugnar och diskmaskiner för att slippa bocka sig men dessa satans sockellådor vill folk ha. hahahaha
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har man en frisida i ena änden vid bänkskåp t.ex och den ska gå ända ner till golv samtidigt som man har sockellådor så händer det ofta att sidan får sväva i luften då det är sockellådorna som bestämmer höjden.
Själv tycker jag sockellådorna är menlösa och inte rymmer speciellt mycket.
Dessutom lite kul att folk vill höja upp ugnar och diskmaskiner för att slippa bocka sig men dessa satans sockellådor vill folk ha. hahahaha
Frisidor som går ner i golvet är är mitt tycke smutssamlare och bör undvikas. En sockellåda med rena linjer är lätt att städa utmed. Dammsugare och golvmopp kommer åt överallt. Ett köksgolv blir ofta smutsigt och det skall vara enkelt att rengöra. Skåp på ben är ett helvete att hålla rena under och svävande skåp är inte mycket bättre.
Av samma anledning tycker jag att överskåp skall ansluta taket. En yta mindre där damm och smuts kan lägga sig.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv tycker jag sockellådorna är menlösa och inte rymmer speciellt mycket.
Dessutom lite kul att folk vill höja upp ugnar och diskmaskiner för att slippa bocka sig men dessa satans sockellådor vill folk ha. hahahaha
Fast diskmaskinen och ungen använder man ju varje dag, i sockellådorna kan man lägga tex tårtfaten och annat som används sällan.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.