Hej!

Håller på och renoverar fönster till en sommarstuga och är inte säker på att jag gör rätt. Måste jag skrapa och slipa ner ALL färg så det bara är trä kvar eller räcker det att ta bort den lösa färgen?
Har inte bestämt mig för vilken typ av färg jag skall ha. Dom skall dock målas och inte laseras eller liknande.

TACKSAM FÖR SNABBT SVAR!
 
Beror på hur mycket tid du vill lägga ner. ;) Bästa resultatet blir det om du skrapar och slipar ner till trärent. Därefter oljar in trät med en blandning av terpentin och kokt linolja(50/50%). Sedan grundar du och slutligen färdigstryker.

Om det inte vill lägga ner detta jobbet, så räckerdet med att skrapa bort det lösa och sedan slipa färgen matt. Sen målar du som vanligt.
 
Det beror också på hur tjockt färglagret på fönstret är från början. När färglagret blir riktigt tjockt efter många ommålningar så blir det dels fult och dels så blir det större risk att fägen släpper från träet pga fukt och värmerörelser. Å andra sidan så sliter det hårt på fönstret att göra det trärent, man ska inte göra det i onödan. Jämför med träbåtar, det är många som blivit förstörda pga överdivning renslipning. Till slut blir bordläggningen för tunn...
 
Mikael_L
Jag håller också på med lite fönster nu.
Fick tag i "nya" fönster som dock har stått i utomhusförråd en tid, därför slipar jag av ytan lite lätt innan.

Har tänkt använda äldre metoder, linolja och linoljefärg. Efter lite efterforskning så tänkte jag gå på exakt Immobil's recept.
Linolja + balsamterpentin, sen tre strykningar med utspädd linoljefärg, lite utspädd och slutligen, efter kittning, outspädd.

Men i all hast så glömde jag späda linoljan med terpentin när jag nu började impregnera, så nu har jag oljat en karm och en båge med ren kokt linolja.
Så nu undrar jag om detta kan anses fatalt?
Jag tror väl inte det själv, men jag tänkte checka av lite med er andra ...
 
Mikael_L skrev:
Jag håller också på med lite fönster nu.
Fick tag i "nya" fönster som dock har stått i utomhusförråd en tid, därför slipar jag av ytan lite lätt innan.

Har tänkt använda äldre metoder, linolja och linoljefärg. Efter lite efterforskning så tänkte jag gå på exakt Immobil's recept.
Linolja + balsamterpentin, sen tre strykningar med utspädd linoljefärg, lite utspädd och slutligen, efter kittning, outspädd.

Men i all hast så glömde jag späda linoljan med terpentin när jag nu började impregnera, så nu har jag oljat en karm och en båge med ren kokt linolja.
Så nu undrar jag om detta kan anses fatalt?
Jag tror väl inte det själv, men jag tänkte checka av lite med er andra ...
Jag TROR inte det är fatalt. Det finns ju experter som förespråkar att man skippar lösningsmedlet helt o hållet när man oljar, att oljan tränger in lika bra ändå. MEN då brukar man rekommendera rå kallpressad linolja som har bättre inträngningsegenskaper än den kokta. (den råa tränger in och den kokta bildar yta, därför den råa till impregnering och den kokta till färgblandningar). Hur som helst, gjort är gjort.

Viktigt är väl att du gnider bort överskottsolja som inte har trängt in och att du låter oljan torka ordentligt innan målning. Vad gäller rå linolja har jag sett att den bör torka minst en vecka, men den kokta torkar fortare.
 
Mikael_L
Det var min tanke med, att terpentinets enda uppgift är att få oljan mer penetrerande...
Så det jag kan råka ut för är i så fall endast lite grundare impregnering.

Sen funderar jag på att dra över bågen och karmen en omgång till men nu med 50/50. Då får väl fönstret en chans till att suga in lite mer olja och lite djupare.
 
Mikael_L
Nu när jag googlar efter nåt annat så hittar jag det här:
http://www.kulturfarg.se/myter.htm

Dom tycker iaf inte att terpentin tillför något alls positivt, utom möjligen anings snabbare torkning men på bekostnad av andra goda egenskaper. Dom håller inte ens med om att det skulle förbättra inträngningen.

Så då ska jag kanske fortsätta som jag, felaktigt?, började ... ;)

edit:
Och här har vi motsatt besked igen ... :surprised:
http://www.snickargladje.se/text_fargen.htm

Hur man än vänder sig så ... ;)
 
Redigerat:
Javisst, så är det i linoljevärlden.
;)

Jag kör med kallpressad linolja (inte kokt) och inget lösningsmedel och sedan låta torka i en vecka.
Skulle jag ha haft mera bråttom vad gäller torktiden skulle jag nog kört med kokt linolje och terpentin.
Men vad vet vi om hur våra fönster ser ut om hundra år om vi väljer den ena aller andra oljningsmetoden i dag?
Ingenting alls. Låtom oss fortsätta famla i mörker.....:rolleyes: och följa den ena eller andra profeten.
 
Mikael_L
Men du !!!
Vi får väl återkomma om våra erfarenheter ... om hundra år då ... :D :D

Nä nu släpper jag detta, jag oroar mig inte speciellt hårt längre, det finns säkert dom som glömmer att olja helt och hållet, men ändå har OK fönster i ganska många år (och det här är ju bara en friggebod).
 
Var man sin egen profet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.