Hej,

Jag ska bygga ett hus vid havet, ganska högt upp på ett berg och undrar om det är någon som har erfarenhet av att inte behandla fasaden alls? Tänker att det trärena blir snyggt grått med tiden och jag har sett lite olika synpunkter på om man "måste" behandla fasaden eller inte? Vissa säger att den t o m blir bättre om man låter bli... Nån som har åsikt eller erfarenhet?

Med vänlig hälsning, / piamia
 
  • Gilla
Bengt Mark
  • Laddar…
S
Använd asp.
 
S sinuslinus skrev:
Använd asp.
Asp finns inte som alternativ hos min husleverantör tyvärr...Men blir det dåligt med gran?
 
S
P Pia-Maria Thoren skrev:
Asp finns inte som alternativ hos min husleverantör tyvärr...Men blir det dåligt med gran?
Vet bara att asp används obehandlad vid norska kusten.
 
Gran och asp fungerar bra. Furu sämre.
Jag rekommenderar stående locklistpanel eftersom fuktrörelserna blir stora och vattnet rinner av lodrätt trävirke bättre. Omålat trävirke nöts av väder och vind och på vågrätt virke blir varje årsring en vattenhylla. Kärnsidan ut och rotändan upp är grundregeln för lodrätt virke. Då hålls bräderna på väggen och vattnet rinner av bäst.

Då brädslåningen skall stå obehandlad är det viktigt att alla detaljer är rätt gjorda. Gör man det rätt håller det betydligt längre än en brädslåning målad med plastfärg men aningen sämre än om man målar med linoljefärg. 60-120 år kan man räkna med.
 
  • Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gran och asp fungerar bra. Furu sämre.
Jag rekommenderar stående locklistpanel eftersom fuktrörelserna blir stora och vattnet rinner av lodrätt trävirke bättre. Omålat trävirke nöts av väder och vind och på vågrätt virke blir varje årsring en vattenhylla. Kärnsidan ut och rotändan upp är grundregeln för lodrätt virke. Då hålls bräderna på väggen och vattnet rinner av bäst.

Då brädslåningen skall stå obehandlad är det viktigt att alla detaljer är rätt gjorda. Gör man det rätt håller det betydligt längre än en brädslåning målad med plastfärg men aningen sämre än om man målar med linoljefärg. 60-120 år kan man räkna med.
Tack, det hjälper verkligen. Så det bästa är att behandla med Linolja om jag förstår dig rätt?
 
P Pia-Maria Thoren skrev:
Tack, det hjälper verkligen. Så det bästa är att behandla med Linolja om jag förstår dig rätt?
Du kan ha fasaden obehandlad, om du följer @heimlaga råd samt väljer finsågat virke som ej är hyvlat på någon sida och och vänder brädorna "rätt" får du bättre hållbarhet än om du monterar brädorna slumpvis(vilket blir normalt montagesätt om man köper ytterpanelbräder som är hyvlade på 3 sidor utan hänsyn till kärnsida)
 
F fribygg skrev:
Du kan ha fasaden obehandlad, om du följer @heimlaga råd samt väljer finsågat virke som ej är hyvlat på någon sida och och vänder brädorna "rätt" får du bättre hållbarhet än om du monterar brädorna slumpvis(vilket blir normalt montagesätt om man köper ytterpanelbräder som är hyvlade på 3 sidor utan hänsyn till kärnsida)
Har tyvärr ingen makt över hur man sågar eller vänder brädorna då det är ett husföretag som gör det (Hjältevadshus). Jag kan bara välja om jag ska trärent, målat med Akrylat eller grundmålat. Så det blir vad det blir...
 
K
Vi har testat och tycker att det fungerar bra. Ser trevligt grått ut efter 6 år. Den första tiden var det lite störande guldfärgat, men jag tyckte att det kändes dumt att lägga ner tid på att bleka det med järnvitrol. Tog väl ett år innan det blev grått.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi har testat och tycker att det fungerar bra. Ser trevligt grått ut efter 6 år. Den första tiden var det lite störande guldfärgat, men jag tyckte att det kändes dumt att lägga ner tid på att bleka det med järnvitrol. Tog väl ett år innan det blev grått.
Precis min åsikt med - varför lägga tid på järnvitrol om det inte förbättrar hållbarheten... Skulle vara för att det ev. blir jämnar grått...
 
Det behövs ingen linolja heller. Träet håller av sig själv om arbetet är rätt utfört.

Linoljefärg och traditionell hemkokad slamfärg är enligt min åsikt de bästa sätten att förlänga träets livslängd. Det målade kanske håller 40 år till när det omålade är slut om 90 år. Å andra sidan har båda sorternas målfärg dålig hållbarhet och måste målas om relativt ofta så vinsten är inte så stor egentligen.

Synd att ni inte själva kan påverka kvaliteten på träarbetet.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Getingar gillar ohyvlat obehandlat grått trä.
Bekant med obehandlat hus i ytterskärgården sprutade huset med diesel varje höst "Det håller allt borta"
Men det var på 80 talet.
 
K Kallebo skrev:
Vi har testat och tycker att det fungerar bra. Ser trevligt grått ut efter 6 år. Den första tiden var det lite störande guldfärgat, men jag tyckte att det kändes dumt att lägga ner tid på att bleka det med järnvitrol. Tog väl ett år innan det blev grått.
Samma här! Nu börjar det se riktigt fint ut, efter 5-6 år.
 
Kan rek. tjärvitriol! Ger lite skydd och en snygg grå färg efter ett år eller två. Har det på ett hus nära havet.
 
Redigerat:
P Pia-Maria Thoren skrev:
Jag ska bygga ett hus vid havet
Vilket hav, öst eller västkust?
Norrut eller söderut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.