Jag vet att man helst ska använda stålreglar när man bygger vägg i källaren. Men hur "dåligt" är det att bygga med trä ist för stål. Men nu är det så att jag dels ska bygga upp två väggar till ett blivande badrum och även bygga upp en vägg som ska dela av ett stort rum i två mindre rum. Det är helt ny platta med golvvärme i källaren så det kommer inte vara ett kallt källargolv och ingen av väggarna kommer ha direktkontakt med någon yttervägg.

Jag har ingen erfarenhet av att jobba med stålreglar så ha tålamod med mina kanske lite fåniga frågor.

Väggen som ska dela upp rummet kommer vara ganska komplicerat byggd, bla skjutdörr, tv ska vara "nedsänkt" så den hamnar i nivå med väggen + lite annat små och gott som gör det enklare att bygga med vanliga träreglar. Sedan har jag redan virke och skruv för trä så det blir billigare att bygga med trä.

Väggarna till badrummet kommer det sitta en vägghängd toa och kommod så det måste kortlas mellan reglarna där de ska sitta.
Går det att bygga badrumsväggarna lika stabila med stålreglar och kortlar man på samma sätt som med träreglar?
Är det ett totalt nej till att bygga de respektive väggarna med träreglar?
 
Jag använde trä i min källare...det är ju torrt utrymme.....
 
Jag har en del träväggar i källaren där träett står på betonggolvet och tar i ytterväggen. Huset är byggt 67 och det är inga problem i rummen (de är uppvärmda).

Hade jag byggt de vägarna idag hade jag dock inte valt att använda trä, men jag har ingenting tungt på vägarna..
 
Redigerat:
Mot regla upp mot yttervägg så skulle jag undvika träreglar. Är det en avdelare så borde trä funka lika bra, kan dock vara bra o se till så att innandömet av väggen ventileras.
 
Ok tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.