Hej,

Jag håller på att inreda ett musikrum i souterängplanet. Jag har omdränerat huset (Fuktisol-metoden med isolering utanpå murarna) och skall sätta upp innerväggar av gipskivor mot 45mm stålregel.

Nu undrar jag hur man bäst monterar innertaket (13 mm gips) ur fuktsynpunkt.

Kan jag använda träregel (underlättar monteringen enligt hantverkarna) eller måste jag även här använda oorganiska material (stålregel) för att undvika eventuella framtida mögelproblem?

Hantverkarna anser att innertaket ej är lika utsatt som innerväggarna i fuktavseende.

Vad anser ni på forumet?

Mvh

Anders
 
Ett mycket vanligt sätt att bygga innertak är att fästa 28x70 mm spikregel med CC30 tvärs bjälklaget och sedan skruva gipsskivorna mot spikregeln.
Det beror ju lite på hur det ser ut hos dig, men vad jag vet ska du inte behöva stålregel ur fuktsynpunkt i ett tak.

Egentligen behövs inte stålregel mot golvet heller, det funkar med träregel om du lägger t.ex underlagspapp mellan regel och betonggolv, men visst är stålregel mycket bra i detta sammanhang.
 
Hej,

Jag pratade med Icopal och de var av samma mening - att använda träregel i taket skall inte vara några problem.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.