Hej,

Håller på och monterar ihop mitt kök. Har specialbeställt en extra djup bänkskiva (70cm istället för standard 61cm). Skåpen + lucka bygger 60cm exakt. Vilket ger ett överhäng på 1cm med standard-skiva.

Jag behöver nu en regel att skruva skåpen i. Om jag vill ha 1cm överhäng så betyder det att jag behöver en 90mm djup regel, vill jag ha mer, 1,5cm överhäng så behöver jag en 85mm regel osv.
Problemet är att jag hittar bara reglar i 95mm storlek.

Finns det reglar i 90mm?
Behöver även en regel att "ställa" skåpen på för att justera in dem. Alltså en regel som är 100mm eller mer.

Mitt enda alternativ verkar vara att köpa två stycker 45mm och skruva i varandra, men det känns inte seriöst.
Och att skruva två stycken 45x70 på längden för att få 140mm att ställa skåpen på kommer ju inte att hålla!

Vad rekommenderar ni?

Tack!
 
Skruvlimma två 45x70 så du får 90 mm. Det är inte oseriöst. Regeln att ställa skåpen på skruvar du fast i väggen. 45x70 eller 45x95 blir bra. Den längre sidan mot väggen.
 
peroande skrev:
Skruvlimma två 45x70 så du får 90 mm. Det är inte oseriöst. Regeln att ställa skåpen på skruvar du fast i väggen. 45x70 eller 45x95 blir bra. Den längre sidan mot väggen.
90mm känns ganska lätt att lösa, men för att lösa den undre regeln som skåpen skall stå på så behöver den vara över 90mm. Ska jag skruva 3st 45mm på varandra då?
Skruvlimma, menar du lägga en sträng och skruva ihop på många ställen, sen bara vänta tills den satt sig?
 
ullberg
Varför ställer du inte skåpen på ben?

/U
 
Hej jag skulle åka till brädgården och låta dem såga till en dimension som passar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ullberg skrev:
Varför ställer du inte skåpen på ben?

/U
Måste ställa samma fråga. Ditt val av en djupare bänkskiva är riktigt bra, det har vi också. Vi valde dock att ställa skåpen på ben av just den anledningen att det blir så lång in till väggen... Sen är det smidigt med en regel i väggen.

Vill du ha något som ligger i rak linje i bakkant kan du ju kanske skruva fast något i golvet som då blir benen bakåt? Nu tänker jag bara högt...
 
ullberg skrev:
Varför ställer du inte skåpen på ben?

/U
Skåpen står på ben, men för att kunna få alla skåpen helt vinkelräta och räta mot varandra så rekommenderar manualen för köksmonteringen att man skruvar upp en undre regel för att "ställa baksidan av skåpet på" för att sedan skruva upp benen till rätt höjd. Den övre regeln behöver jag just för att jag har en extra djup bänkskiva och mina skåp inte hamnar mot väggen.


Ömannen skrev:
Hej jag skulle åka till brädgården och låta dem såga till en dimension som passar.
Det hade jag gjort, om det fanns något i den storleken att såga upp. Jag kan ju inte ta en 45x95mm regel och såga till 90, eller en 45x120mm regel och såga till 100mm. Kommer ju inte hålla, 45mm blir ju för klent att skruva i eftersom jag kommer skruva den korta sidan mot väggen.
 
Mikael_L
Jag skulle köra en 45x95 i min klyvsåg till rätt dimension.

Och saknade jag klyvsåg skulle jag välja en byggvaruhandlare som har en sådan och låta dom klyva regeln till rätt dimension.
Kostar mellan 0kr och några tior, alt en bullängd, beroende på företag/personal.


edit:
Ev kan man köpa lite 45x70 och regla upp en ny "vägg" med 70mm mellanrum till den befintliga.
Sen klä den med dubbla 11mm OSB eller 12, 15, 18mm plywood eller något annat som ger rätt avstånd.
Kostar mer och tar längre tid, men stabilt som bara den blir det nog.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
jockebq skrev:
Skåpen står på ben, men för att kunna få alla skåpen helt vinkelräta och räta mot varandra så rekommenderar manualen för köksmonteringen att man skruvar upp en undre regel för att "ställa baksidan av skåpet på" för att sedan skruva upp benen till rätt höjd. Den övre regeln behöver jag just för att jag har en extra djup bänkskiva och mina skåp inte hamnar mot väggen.



Det hade jag gjort, om det fanns något i den storleken att såga upp. Jag kan ju inte ta en 45x95mm regel och såga till 90, eller en 45x120mm regel och såga till 100mm. Kommer ju inte hålla, 45mm blir ju för klent att skruva i eftersom jag kommer skruva den korta sidan mot väggen.
Jag fattar inte...du skall ha ben i bakkant och framkant samt en regel att ställa skåpen på ? Du har missförstått manualen. Man har antingen regel i bakkant eller ben i bakkant.
Varför inte klyva en 45x95 till 90mm? Det kommer att hålla alla gånger! I annat fall sågar du bara till stumpar som stödjer ner i golvet och pallar under med.
 
verktygsgurun skrev:
Jag fattar inte...du skall ha ben i bakkant och framkant samt en regel att ställa skåpen på ? Du har missförstått manualen. Man har antingen regel i bakkant eller ben i bakkant.
Varför inte klyva en 45x95 till 90mm? Det kommer att hålla alla gånger! I annat fall sågar du bara till stumpar som stödjer ner i golvet och pallar under med.
Kolla manualen på sida 104:
http://www.epoq.se/files/Epoq_Installation_June2013.pdf
Bilden visar ben bak, samt regel skåpen står på. Nämner ingenting om att det är antigen eller?
Jag slipper dock gärna den regeln skåpen står på och använder endast benen. Kommer dock behöva den övre regeln för att skruva skåpen i väggen.
Hur justerar jag in 3 meter bänkskåp utan att ha en regel som är lodrät? Ska jag tvinga ihop skåpen och justera benen efter det? För det blir många småjusteringar för att hamna rätt?
 
Hej igen det räcker med ben fram och bak.
I framkant sätter du ihop skåpen med förbindelseskruven sen tar du ett långpass eller laser och justerar benen
har du förbindelseskruv över kan du skruva ihop skåpen även i bakkant med den annars tar du en skruv typ gips skruv som inte går igenom stommarna
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
jockebq skrev:
Kolla manualen på sida 104:
[länk]
Bilden visar ben bak, samt regel skåpen står på. Nämner ingenting om att det är antigen eller?
Jag slipper dock gärna den regeln skåpen står på och använder endast benen. Kommer dock behöva den övre regeln för att skruva skåpen i väggen.
Hur justerar jag in 3 meter bänkskåp utan att ha en regel som är lodrät? Ska jag tvinga ihop skåpen och justera benen efter det? För det blir många småjusteringar för att hamna rätt?
Hävdar att det är fel i manualen. Det står inget i texten om de bakre benen, fast de är felaktigt illustrerade på bilderna.
 
Jag håller med.

Antingen är det fel på bilderna eller texten.
Jag kan köpa bilden om man i texten skriver att man kan välja metod.

Antingen sätter man regel på väggen och skruvar upptill.
Eller så sätter man ingen regel på väggen men använder alla ben och skruvar upptill.

Och i ditt fall hade jag valt 4 ben och regel i upptill.
Har man inte tillgång till såg så gör som tidigare sagts i tråden.
Tänk på att regelvirke kan skilja lite i dimension, det är inte alltid exakt 45mm bara för att det heter så.
Ibland är det 43 ibland 47.
 
En annan tanke - Nu vet jag inte hur Epoq ser ut på baksidan, dvs hur bakstycket sitter i stommarna!?
Sitter det i spår så är ju saken biff och inga problem.
Men är bakstycket i stommarna spikade med småspik som IKEA's tidigare stommar så skulle i vart fall jag dra på någon form av tunt virke som tex. läkt tvärs över stommarna på baksidan bara för att hålla bakstycken på plats.
Lagom surt att kasta in nått på en hylla och så hoppar bakstycket bort från stommen.

Bara en tanke när man håller ut stommarna från väggen...
 
JOW skrev:
Jag håller med.

Antingen är det fel på bilderna eller texten.
Jag kan köpa bilden om man i texten skriver att man kan välja metod.

Antingen sätter man regel på väggen och skruvar upptill.
Eller så sätter man ingen regel på väggen men använder alla ben och skruvar upptill.

Och i ditt fall hade jag valt 4 ben och regel i upptill.
Har man inte tillgång till såg så gör som tidigare sagts i tråden.
Tänk på att regelvirke kan skilja lite i dimension, det är inte alltid exakt 45mm bara för att det heter så.
Ibland är det 43 ibland 47.
Det blir regel upptill och 4 ben, absolut enklast. Och funktionen är densamma.
Ska åka och se om jag kan få en sågad regel i 85mm eller 90mm. Annars limmar/skruvar jag två stycken 45or.

Jag skall vara nog med att kolla så de är ungefär jämna. Finns det något bättre, rakare virke för ändamålet?

slacker skrev:
En annan tanke - Nu vet jag inte hur Epoq ser ut på baksidan, dvs hur bakstycket sitter i stommarna!?
Sitter det i spår så är ju saken biff och inga problem.
Men är bakstycket i stommarna spikade med småspik som IKEA's tidigare stommar så skulle i vart fall jag dra på någon form av tunt virke som tex. läkt tvärs över stommarna på baksidan bara för att hålla bakstycken på plats.
Lagom surt att kasta in nått på en hylla och så hoppar bakstycket bort från stommen.

Bara en tanke när man håller ut stommarna från väggen...
Bakstycket är häftat, har häftat det ordentligt mycket. Så jag tror det är ganska riskfritt. Men får se om jag passar på att sätta en regel eller liknande över hela bakstycket.
Har bara lådor i bänkskåpen, inga dörrar. Så ingenting kommer nudda bakstyckena.

Men ja, hade varit riktigt surt om det lossnade när allt är monterat och skruvat på plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.