Håller på med ett badrum där golvet består av plastmatta och väggarna skall kaklas när tätskiktet är klart. Ca 0.5 m från kommande badkarssida står en 15*15 cm trästolpe, lite vriden och med djupa sprickor här och där. Mattläggaren har dragit upp mattan 10-15 cm vid foten. Vad gör man ? Vi tycker stolpen är snygg, men om det kommer vatten på den kommer ju detta att rinna ner i sprickorna och sedan vidare ner i konstruktionen under. Men vad händer om man förseglar hela stolpen med ett tätskikt ? Tips önskas.
 
Du skulle ha gipsat in den med våtrumsgips innan mattläggaren var där. På så vis kunde du tätskiktat och även kaklat stolpen om du velat.

Nu vet jag inte riktigt vad du kan göra. Jag skulle nog låtit den vara som det är, är väl troligen inte helt godkänt, men förutsatt att ni låter bli att duscha vatten på den så är nog risken relativt liten.
 
Har stolpen en bärande funktion i huset eller så?

I annat fall är mitt tips är att ta bort den.

Alternativt leva med risken att om stolpen orsakar en vattenskada så får ni själva stå för renoveringen.

Om stolpen måste finnas kvar kan ni klä in den i tex gips (hela vägen) och tätskikta allt.
 
Borde väl räcka att täta sprickorna längst ner. Träet tål ju vatten om det tillåts torka ut mellan stänken. Sedan unvika att alltid spola vatten på pelaren.
 
Kan ni inte lacka den?

Det blir ju en genomföring i tätskikt på golv i våtzon 1, så den kommer ju aldrig bli godkänd från ett försäkringsbolag om ni skulle få fuktskador orsakade av att ni har en pelare där. Så taktiken får nog bli att undvika fuktskador helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.