Hej. vi har ett hus med eternitplattor som vi vill ta bort och under eterniten så sitter det träpanel. mellan eterniten och träpanelen sitter det en porös skiva 10mm (isolering?)vet inte vad det är för slags skiva men den användes även förr på innerväggar. Tror ni att det är värt att riva ner eterniten och måla den gamla träpanelen som för övrigt ser fin ut. eller måste man ersätta det isoleringslager som de porösa plattorna och eterniten utgjorde.
Mvh Andreas
 
Jag skulle inte tro att de skikten har gett alltför mycket isolerande verkan. Det är ju inte omöjligt att det finns en luftspalt bakom den gamla träpanelen heller, och då är det de yttre skiktens isolerande verkan fullständigt försumbar.
 
Skivan som sitter mellan panelen och eterniten heter nog tretex.
Tänk på att eternit är asbestplattor och hälsofarliga när man har sönder dom!!
Det bästa om man vill ha träpanel på huset är nog att regla och isolera utanpå eterniten. Det brukar bli bra!!
 
Jag skulle nog resonera så, att när man ändå "håller på" kan man lika gärna passa på att få bort eterniten också. En granne har nyligen plokcat bort all eternit och satt upp liggande panel på hela huset. Låter som ett jättejobb, men det tog typ två dagar, sen förstås en hel del tid på fönsterfoder etc. Men jag blev förvånad att det går så snabbt ändå att byta fasad...

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.