Hej, noob här! Har en fråga om det är tillrådligt att på insidan av yttervägg ha träpanel? Stomme är tegel med puts på in- och utsida.
 
Träpanel ist för tapet?
 
M Mangan i kax skrev:
Träpanel ist för tapet?
Ja, precis. På en fondvägg.
 
L Lusen77 skrev:
Ja, precis. På en fondvägg.
Om du gillar ytan så varför inte? Det är ju vanligt med osb eller plyfa bakom gips, jag har på vissa väggar byggt med råspont. Så om du tar bort gipset ..
 
elpaco elpaco skrev:
Om du gillar ytan så varför inte? Det är ju vanligt med osb eller plyfa bakom gips, jag har på vissa väggar byggt med råspont. Så om du tar bort gipset ..
Det finns varken OSB eller gips på befintlig vägg. Det är putsat tegel även på insidan av yttervägg. Så min fråga är egentligen hur det är med organiska material direkt mot en stenvägg, sett ur ett fuktvandringsperspektiv.
 
Skruva dit spiklister, som också fungerar som luftspalt.
Är du orolig för spiklisternas anliggning mot stenväggen, så häfta dit ex. underlags/syllpapp mellan.
Lämna gärna en springa nertill och upptill så att det kan ventilera bättre.
 
  • Gilla
Lusen77
  • Laddar…
L Lusen77 skrev:
Det finns varken OSB eller gips på befintlig vägg. Det är putsat tegel även på insidan av yttervägg. Så min fråga är egentligen hur det är med organiska material direkt mot en stenvägg, sett ur ett fuktvandringsperspektiv.
Jag menade inte att du hade gips. Jag menar i vanliga fall. Det beror väl på hur tänkt konstruktion är med din tegelvägg. Men den lär ju vara isolerad, eller? Annars skulle det bli ett köldhål på vintern. Men om du inte tänker klä allt så är instängning av fukt knappast ett stort problem. Du kan ju lämpligen regla ut med metallregel, och lämna luftspalt nertill. Sätt listen med litet glapp mot vägg.
 
  • Gilla
Lusen77
  • Laddar…
Tack för bra svar!
 
L Lusen77 skrev:
Ja, precis. På en fondvägg.
Vi satte panel på en vägg i köket. Såhär blev det. Vit panel på köksvägg med svart tavla med texten "YES WE DO LOVE CHOCOLATE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.