Hej!

Kommer snart sätta ca 90kvm innertak i nybygge.
Jag vill ha vitmålad träpanel, har inte bestämt exakt vilken typ så öppen för förslag (men vill ha trä iaf), men min stora fråga är om jag ska köpa färdigmålad, typ
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...nel/panel-invandig/08414121/faspanel-13x120mm
eller omålad och måla själv innan jag sätter panelen, eller om jag ska investerna i en färgspruta (har ingen erfarenhet av sådan)?

Alla tips mottages tacksamt..
 
jtl skrev:
Jag har satt vitvaxad allmogepanel från Södra i ett par rum, [länk]. Tyvärr så börjar kvistarna att bli bruna och tråkiga. Skulle jag sätta panel i dag så skulle jag köpa omålad och göra rätt från början. Försegla kvistar och sedan måla eller lacka.
Verkar så sjukt jobbigt bara att måla allt för hand, men det kanske bara är att bita i det sura äpplet.
 
Nja det tar sin tid men väl värt det i efterhand!
 
L
Jag köpte färdigmålad vit från Beijer. Sjukt dyr metern men smidigt så jag tycker det är värt det om den ny håller utan att kvistarna slår igenom... Time Will Tell...
 
Sprutmåla, går snabbt och blir bra
 
sir_daniel skrev:
Sprutmåla, går snabbt och blir bra
Då tänkter du dig att jag sätter upp all panel först och sprutmålar uppåt? Hur lång tid tror du det tar för en som inte sprutmålat tidigare och hur många omgångar behöver man köra?
 
Oavsett om du sprutmålar eller inte så måste du grundmåla och färdigstryka en gång innan du sätter upp panelen. Förr eller senare kommer fjäder och not att gå isär på vissa ställen.
 
Ett alternativ är att köpa färdigmålat och sedan ge kvistar en omgång den dagen de går igenom och sprutmåla först då. Allt handlar om prisskillnaden mellan färdigmålat kontra omålat och färg + arbete för att måla det. Den panel jag köpte från Södra var dyr, men det kanske finns billigare färdigmålade som gör arbetet enklare.
 
jtl skrev:
Jag har satt vitvaxad allmogepanel från Södra i ett par rum, [länk]. Tyvärr så börjar kvistarna att bli bruna och tråkiga. Skulle jag sätta panel i dag så skulle jag köpa omålad och göra rätt från början. Försegla kvistar och sedan måla eller lacka.
Med vitvaxad ska man kunna se kvistarna då det kan liknas vid laserad, vill man inte kunna göra det ska man köpa vitmålad. Båda sorterna finns i sortimentet.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Med vitvaxad ska man kunna se kvistarna då det kan liknas vid laserad, vill man inte kunna göra det ska man köpa vitmålad. Båda sorterna finns i sortimentet.
Ja, absolut, men kvistarna syns betydligt mer i dag än när jag satte upp panelen och har nu en helt annan ton än träet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.