Vi köpte i januari ett hus från 60-talet som i dagsläget har inredd källare med träpanel på väggarna. Dessa ligger säkerligen på träreglar. Det finns ingen konstig lukt eller liknande idag. Elen är dragen utanpå betongväggen bakom så puts är inget alternativ. Vi funderade på gipsväggar på stålregel men vet inte hur vi praktiskt gör vid fönstrena iom att stålreglarna ska sättas i skenor som sitter fast i golv och tak. Så nu funderar vi på att bara måla panelen vitt istället. Hur hade ni gjort, slitit ner panelen och gjort en annan lösning iom riskkonstruktionen med träreglar, eller helt enkelt gjort i ordning och väntat på att panelen ger problem och slitit ner den då? Långt inlägg :)
 
Prova till att börja med att ta ett hål i panelen nära golvet, med en hålsåg eller så. Då kan du mäta fukthalten i reglarna bakom. Hålet täcker du sen med ett doslock (sånt som man täcker eldosor med).

Jag är i samma situation. Reglarna mäter en fukthalt på ca 13%, vilket är OK. Jag tänker dock riva ner dessa uppreglade väggar, och putsa betongväggen samt måla med silikatfärg. Skönt att slippa riskkonstruktioner så kan man sova gott om nätterna =)
 
Ja det hade ju varit det bästa, att riva och putsa :) men vet i sjutton hur vi gör med all el bakom... Såg att jula har fuktmätare, någon aning om hur bra dessa fungerar?
 
Dom funkar nog överlag rätt bra, vi har kört med en från Clas Ohlson förut. De värden jag fick fram var det besiktningsmannen som kom fram till =)

Kan ni inte sänka taket något, och dra ny el där? Det går ju även att dra utanpåliggande el.
 
Taket höjdes för några år sen och det behövs nästan för att det inte ska blir för mörkt och typiskt källaraktigt. F
 
Vi håller på med denna operation i ett av våra rum i källaren. Har rivit bort allt trä från väggar och golv samt plockat bort all el i rummet. Väggarna kommer målas med silikatfärg. Mycket av elen kommer vi gömma i ett par längsgående "lådor" eller fuskbalkar som byggs där vägg möter tak. I dessa kommer troligtvis även belysning fällas in. I två av rummens hörn kommer utanpåliggande kabel dras ner för matning av eluttag varav den ena kabeln kommer gömmas bakom en garderob. Strömbrytarna i rummet kommer förmodligen vara trådlösa så sammantaget blir det minimalt med utanpåliggande kabeldragning.

Detta rummet hade från början fula masonitskivor spikade mot reglar som satt direkt mot väggar och golv så där tvekade vi inte på att bryta sönder allt och skicka till tippen.

Nästa rum vi ska ge oss på till våren har däremot fin träpanel på väggarna. Om panelen är lika fin och torr på baksidan kommer vi förmodligen återanvända denna. Vi kommer då att demontera panelen försiktigt sen riva bort de bakomliggande reglarna och isoleringen och sedan regla upp på nytt och använda stålreglar där väggen kommer i kontakt med betong. Med rejäl luftspalt mellan panel och betongvägg samt väl ventlierat vid golvsockel och taklist borde risk för mögel vara minimal. Enda problem jag kan se med detta är ev risk för otrevlig resonans i väggen om vi får för oss att ställa in en musikanläggning i rummet.
 
Exakt så sr det ut i vår gillestuga! Föregående ägare hade byggt lådor i taket där belysning är infälld!
 
Anlor skrev:
Ja det hade ju varit det bästa, att riva och putsa :) men vet i sjutton hur vi gör med all el bakom...
Jag hade rivit ner all panel! I en gammal källare är det bäst att köra helt oorganiskt.
Vad gäller elen så hänger jag inte med riktigt?

Om ni ändå skall putsa så kan ni väl passa på att förlägga VP-rör, etc i putsen? Det är ju bara att fräsa ur, lägga kanaler och putsa igen (rör och el dras av elektriker om man nu skall hålla sig till regelboken).
 
Givetvis är det snyggast att gömma elen bakom putsen. I
vårt fall hade vi sån tur att vi hittade finfin puts bakom den gamla isoleringen när vi rev. Samtidigt har vi ingen spikad plan för hur rummet ska nyttjas i framtiden så det kändes lite överkurs att på måfå sätta fräsen i en finfin vägg. Istället görs väggen målad klar och gott om dosor placeras uppe i "lådan". Då kan vi i framtiden enkelt komplettera med eluttag och belysning precis där vi vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.