Hallå gott folk!

Håller på att planera lite inför ett kommande projekt här hemma. Tänkte fixa till lite i källaren. Har läst igenom en del inlägg ang detta här, men inte riktigt hittat nått som är helt likvärdigt med detta.
Detta rummet fungerar för tillfället som enklare "biorum" och det ska fortsätta så, men ska även släpa ner min dator dit ner.
Har trappa ner som ja försökt illustrera direkt innanför ytterdörren.

I dagsläget är det dåligt putsade väggar som är målade med fel färg troligen för det flagar en del. även putsen. Altanen byggdes dock förra året, och innan har det varit en mindre altan med enklare tak över.

Det gula ja målat är vart ja satt isodränskivor på utsidan, anledning till att inte hela framsidan fick är att under altanen är det två större gjutna trappor, sen stod juh som sagt en mindre altan där innan så ja tyckte inte det behövdes.

Ytterväggen är murad med större rektangulära stenar? Stora som lecablock ungefär.

Hela källaren är uppvärmd och har idag inga problem med fukt, har även en luftavfuktare som står aktiv året runt.

Planen är nu att sätta liggande träpanel i trappan och ytterväggen, och planen nu är att slipa/hacka ner putsen, sätta stål/plåtreglar och sen skruva panelen. Spara 1cm nere mot golv och 1cm uppe vid tak för luften. Men skulle vilja ha i lite isolering? risk att det blir burkigt ljud?
 
  • Tvåvåningshus med snötäckt tradgård och veranda, trädbeskärningslinjer markerade i rött och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manganbangan Manganbangan skrev:
Promotar som vanligt min egna tråd för inspiration

[länk]
Jo, den tråden har ja läst igenom, men svaren på mina frågor blir inte besvarade där, du har ingen isolering i dina väggar som ja skulle vilja ha. men i övrigt är juh planen densamma.

Hur har du löst ventilationen i väggen? panelen är juh inte dikt an golv o tak, men plåtreglarna är juh de.
 
K Kardanmannen skrev:
Jo, den tråden har ja läst igenom, men svaren på mina frågor blir inte besvarade där, du har ingen isolering i dina väggar som ja skulle vilja ha. men i övrigt är juh planen densamma.

Hur har du löst ventilationen i väggen? panelen är juh inte dikt an golv o tak, men plåtreglarna är juh de.
Jag lämnade en spalt högst upp och längst ner. Hela väggen sitter ju sen 50mm från ytterväggen som är väldränerad. Golvet andas vilket gör att koncentrationen av fukt inte går utåt väggarna utan jämnt fördelat över hela golvytan. Rummet värms upp av ett stort element på väggen bara. Varför isolera? Var det något med att du inte kunde isolera utifrån?
 
Just det ja. Ljudet. Akustikvägg och tak? 🤔
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Just det ja. Ljudet. Akustikvägg och tak? 🤔
Ja, jag vet inte, inbillar mig bara att det skulle bli burkigt med tom vägg. Har satt en vägg på övervåningen som ja inte har isolering bakom, märks väll inte i vardagen, men går man emot den eller tappar nått i rummet så tycker ja det känns burkigt.
 
K Kardanmannen skrev:
Ja, jag vet inte, inbillar mig bara att det skulle bli burkigt med tom vägg. Har satt en vägg på övervåningen som ja inte har isolering bakom, märks väll inte i vardagen, men går man emot den eller tappar nått i rummet så tycker ja det känns burkigt.
Jag förstår. Jag vet inte hur mycket det hjälpte men mattan i mitt fall dämpade mycket ljud och sen kanske även att jag använde ytterpanel på innerväggarna.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag förstår. Jag vet inte hur mycket det hjälpte men mattan i mitt fall dämpade mycket ljud och sen kanske även att jag använde ytterpanel på innerväggarna.
Det är planen i mitt fall oxå, tror ja. Blir troligen ytterpanel på väggarna.
Har en balkongmatta liggandes i hela rummet idag, och klinkers under. blir 100 ggr skönare att gå på. och dämpar säkert en del oxå
 
K Kardanmannen skrev:
Det är planen i mitt fall oxå, tror ja. Blir troligen ytterpanel på väggarna.
Har en balkongmatta liggandes i hela rummet idag, och klinkers under. blir 100 ggr skönare att gå på. och dämpar säkert en del oxå
En sån hade jag också. Typ 150kr/kvm. Tänkte börja med den och på sikt köpa en för 400-600kr/kvm när grabben blev tonåring. Har dock sålt det huset 🥺
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
En sån hade jag också. Typ 150kr/kvm. Tänkte börja med den och på sikt köpa en för 400-600kr/kvm när grabben blev tonåring. Har dock sålt det huset 🥺
Ja, nått sånt, tror vi kan ha köpt den på bauhaus kanske? Rummet är strax under 4x4 så smidigt att köpa från en 4m rulle. Det är sånna där gröna pluppar på undersidan som håller lite space från golvet.
 
K Kardanmannen skrev:
Ja, nått sånt, tror vi kan ha köpt den på bauhaus kanske? Rummet är strax under 4x4 så smidigt att köpa från en 4m rulle. Det är sånna där gröna pluppar på undersidan som håller lite space från golvet.
När svärmor kom in i rummet frågade hon om det var golvvärme. Nä det är pluttar under mattan😂
 
  • Haha
Kardanmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.